Opinii

Noerr : România: Noul regim juridic al practicilor comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar

 Noerr : România: Noul regim juridic al practicilor...
13.04.2022, 15:58 499

Directiva (UE) 2019/633 a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar a fost recent transpusă în legislaţia română prin Legea nr. 81/2022, în vigoare din 15 aprilie 2022 („Legea nr. 81/2022”).

Obiect şi domeniu de aplicare

Legea nr. 81/2022 reglementează relaţiile comerciale dintre furnizori şi cumpărători în cadrul lanţului de aprovizionare, cu privire la practicile comerciale neloiale săvârşite în legătură cu vânzarea produselor agricole şi/sau alimentare („Produse”), în cadrul vânzărilor care produc efecte pe teritoriul României, indiferent de locul unde au fost realizate, respectiv al serviciilor prestate de cumpărător furnizorului.

Legea nr. 81/2022 se aplică în baza unui mecanism comparativ al cifrelor de afaceri ale părţilor implicate, care este menit să reflecte puterea de negociere a acestora (e.g. CA furnizor ≤ 2 milioane EUR vs. CA cumpărător ≥ 2 milioane EUR; CA furnizor intre 2 milioane EUR şi 10 milioane EUR vs. CA cumpărător
≥ 10 milioane EUR etc.), fiind însă excluse acordurile dintre furnizori şi consumatori.

Practicile comerciale neloiale interzise

Cele mai importante practici comerciale încadrate drept neloiale şi astfel interzise cumpărătorului sunt:

  • depăşirea termenului de plată cu mai mult de 14 zile calendaristice de la scadenţă în cazul Produselor perisabile, respectiv cu mai mult de 30 zile pentru neperisabile (cu anumite excepţii);
  • modificarea unilaterală a unui contract comercial cu privire la frecvenţa, metoda sau locul furnizării sau livrării Produselor, respectiv cu privire la preţurile/condiţiile de plată aferente serviciilor furnizate;
  • solicitarea facturării şi/sau a refacturării şi încasarea de la furnizor a oricăror alte costuri decât cele convenite contractual sau utilizarea autofacturării, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege;
  • aplicarea asupra Produselor a unor reduceri financiare şi comerciale sub formă de rabaturi, cu excepţia remizelor şi risturnelor, a căror reduceri cumulate să depăşească 20%;
  • returnarea către furnizor a Produselor nevândute, întârzierea recepţionării şi întocmirii documentelor de recepţie a acestora;
  • facturarea valorii anumitor servicii prestate peste cuantumul de maximum 5% din valoarea încasată de furnizor în baza contractului încheiat între părţi;
  • impunerea către furnizor de produse, servicii sau o plată pentru listarea sau expunerea spre vânzare a Produselor sale ori cumpărarea sau vinderea de la un terţ;
  • solicitarea de taxe furnizorului, indiferent de forma şi denumirea acestora, care îl obligă pe acesta să mărească artificial preţul de facturare;
  • delistarea, ameninţarea cu delistarea sau retragerea de la expunere a unui Produs, în scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale împotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia;
  • listarea şi afişarea la raft doar a mărcii proprii a cumpărătorului;
  • aplicarea unor condiţii comerciale diferite pentru produsele marcă privată ale producătorilor faţă de produsele marcă proprie ale comerciantului, pentru listarea/afişarea la raft.

În plus, se mai interzice cumpărătorului:

  • să solicite furnizorului plata pentru publicitatea produselor agricole şi/sau alimentare făcută de către cumpărător;
  • să solicite furnizorului plata pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător privind produsele agricole şi/sau alimentare;
  • să refuze furnizorului o renegociere de preţ, într-un termen mai mare de 10 zile de la data solicitării; condiţiile renegocierii preţului produc efecte în termenul prevăzut în contract;
  • să solicite furnizorului plata pentru personalul care se ocupă de amenajarea spaţiilor de vânzare utilizate pentru vânzarea produselor furnizorului sau să oblige furnizorul să pună la dispoziţie personal pentru vânzarea produselor sau orice altă activitate legată de procesul de vânzare-promovare;
  • să impună furnizorului o plată pentru plasarea secundară a produselor sale agricole şi alimentare spre vânzare;
  • să solicite furnizorului suportarea integrală sau parţială a costului oricăror reduceri pentru produsele agricole şi/sau alimentare vândute de cumpărător cu titlu promoţional,

cu excepţia cazului în care, la solicitarea furnizorului, acestea au fost convenite anterior prin clauze clare şi lipsite de ambiguitate în contractul comercial sau printr-un act adiţional încheiat ulterior.

Autorităţile desemnate să aplice Legea nr. 81/2022 şi competenţele acestora

Autoritatea de implementare a Legii nr. 81/2022 este Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu competenţe în monitorizarea practicilor comerciale neloiale, iar autoritatea cu rol în aplicarea Legii nr. 81/2022 este Consiliul Concurenţei (împreună „Autorităţile”).

Furnizorii şi cumpărătorii pot adresa sesizări Autorităţilor şi depune plângeri cu privire la suspiciuni de practici comerciale neloiale. Regulamentul privind procedura de înregistrare, investigare şi soluţionare a sesizărilor va fi aprobat prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 81/2022.

Sesizările se soluţionează într-un termen de 60 de zile de la data declanşării cercetării aprofundate, cu posibilitatea prelungirii termenului în situaţii complexe, fără a depăşi 90 de zile de la sesizare.

În cursul cercetării, Consiliul Concurenţei poate adopta, de principiu, orice măsură interimară adecvată. În cazul impunerii obligaţiei de a înceta practica comercială interzisă, decizia de încetare se aplică tuturor contractelor comerciale similare încheiate de cumpărătorul respectiv cu toţi furnizorii săi.

Înainte de a lua o decizie, Consiliul Concurenţei acordă părţilor posibilitatea de a-şi exprima un punct de vedere în termen de 5 zile lucrătoare. Deciziile de sancţionare necontestate constituie titlu executoriu, iar cele prin care se dispun măsuri de interzicere a practicilor comerciale neloiale vor fi monitorizate. În cazul încălcării măsurilor dispuse, se aplică sancţiunea amenzii contravenţionale principale, respectiv complementare prevăzute de Legea nr. 81/2022.

Sancţiuni

Contravenţiile prevăzute de Legea nr. 81/2022 se constată şi se aplică de către Consiliul Concurenţei. Printre altele, constituie contravenţii (dacă nu sunt infracţiuni), următoarele fapte săvârşite de cumpărător sau furnizor, cu excepţia autorităţilor publice:

  1. furnizarea de informaţii inexacte, incomplete sau eronate ori de documente incomplete sau nefurnizarea celor solicitate;
  2. refuzul nejustificat de a se supune inspecţiilor inopinate;
  3. nerespectarea măsurilor impuse;
  4. săvârşirea unei practici comerciale neloiale într-un interval de 2 ani de la emiterea deciziei privind prima abatere.

Aceste contravenţii se sancţionează, după caz, cu amenzi cuprinse între 250.000 RON şi 600.000 RON, respectiv în cuantum de 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior. De asemenea, pot fi dispuse sancţiuni complementare, în cuantum de 1% din amenda principală/zi de întârziere, de la data stabilită prin decizie, pentru a le determina să înceteze practicile neloiale, să respecte obligaţiile impuse, să furnizeze informaţii şi documente corecte şi complete sau să se supună inspecţiei inopinate.

În cazul producerii unui prejudiciu în dauna furnizorului ca urmare a săvârşirii practicii comerciale neloiale, cumpărătorul va fi obligat la plata de 3 ori a valorii acestui prejudiciu.

Individualizarea sancţiunii se face raportat la gravitatea faptei, durata şi existenţa altor sancţiuni contravenţionale aplicate potrivit Legii nr. 81/2022 în ultimii 3 ani anteriori săvârşirii contravenţiei.

În cazul anumitor contravenţii, dacă întreprinderea recunoaşte, în mod expres, odată cu transmiterea punctului de vedere, săvârşirea practicii comerciale neloiale şi propune măsuri care duc la înlăturarea cauzelor încălcării, Consiliul Concurenţei poate aplica, la solicitarea sa expresă, o reducere a amenzii cu un procent între 1% şi 25% din amenda finală, chiar şi atunci când este stabilită la minimul prevăzut.

În situaţia în care, înainte de luarea deciziei, întreprinderea transmite o propunere privind formularea unei recunoaşteri, Consiliul Concurenţei poate aplica o procedură simplificată, însă beneficiul reducerii amenzii se pierde în cazul formulării unei acţiuni în anularea deciziei cu privire la cele recunoscute.

Dreptul de a se adresa instanţelor de judecată

Pe de-o parte, acţiunile decurgând dintr-o practică comercială neloială sunt de competenţa tribunalului locului săvârşirii faptei sau în a cărui rază teritorială se găseşte sediul sau, în lipsă, domiciliul reclamantului. Pe de altă parte, deciziile de constatare şi de sancţionare a practicilor comerciale neloiale pot fi atacate la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare.

Astfel, deşi Legea nr. 81/2022 nu prevede expres, în interpretarea noastră, aceasta conferă persoanelor lezate de o practică comercială neloială (i) posibilitatea adresării Consiliului Concurenţei pentru semnalarea comportamentului anticoncurenţial, în scopul sancţionării autorului de către autoritatea competentă şi a opririi acestui comportament, respectiv (ii) posibilitatea adresării unei instanţe de drept comun, în scopul obţinerii de daune-interese pentru prejudiciile suferite ca urmare a acestei încălcări.

În consecinţă, în ceea ce priveşte căile de atac avute la dispoziţie de către persoana lezată, aceasta se poate adresa curţii de apel din circumscripţia teritorială a tribunalului care a emis hotărârea judecătorească în cazul prevăzut la punctul (i), respectiv Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti în cazul prevăzut la punctul (ii).

De asemenea, diferendele se pot soluţiona şi pe cale amiabilă, prin procedura medierii, fără a aduce atingere dreptului furnizorilor de a depune sesizare la Consiliul Concurenţei şi fără a afecta drepturile părţilor de a iniţia acţiuni în justiţie în orice moment înainte, pe parcursul sau în urma medierii.

Legea nr. 81/2022 nu aduce nicio atingere reglementărilor naţionale care vizează combaterea practicilor comerciale neloiale şi care nu se încadrează în domeniul de aplicare al acesteia.

Noua reglementare se aplică doar contractelor comerciale încheiate după data de 15 aprilie 2022, când aceasta intră în vigoare, iar pentru cele încheiate anterior, părţile au obligaţia punerii lor în acord cu prevederile noii legi până la data de 31 decembrie 2022.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO