Ziarul de Duminică

Chef nepotolit de povestit / de Elisabeta Lăsconi

Chef nepotolit de povestit / de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

01.06.2012, 10:26 176

Aurora Liiceanu are, în mod cert, un ghem nevăzut, din care tot deşiră poveşti, are darul de a pune fiecărei cărţi în titlu o momeală irezistibilă, cum se întâmplă şi cu proaspătul volum - "Cuvinte încrucişate". Şi nu rezişti, înghiţi momeala ca peştele hulpav, începi să citeşti... Cartea de anul trecut "Viaţa nu-i croită după calapod" se compunea din două părţi ("Întâmplări" şi "Gânduri"), aducea un spor de reflexivitate faţă de cele anterioare. Cea de acum are tot două părţi - "Întâmplări" şi "Boccaccio la bloc", discret semn al unui chef nebun de a povesti şi al unei tentaţii ce îi tot dă târcoale autoarei...

Ca în tot ce scrie Aurora Liiceanu, întâmplările foşnesc de reflecţii, iar meditaţiile privind orice temă forfotesc de mici episoade ori întâmplări adevărate. Punţi vizibile şi tuneluri ascunse leagă mereu viaţa şi literatura în cărţile autoarei, căci orice încercare de a explica destine şi întâmplări ce ţin de experienţa directă o duc spre literatură, iar în literatură nu caută altceva decât sâmburele de trăire autentică.

Textele din prima parte, cea intitulată "Întâmplări" par atrase de acelaşi pol magnetic, ce o preocupă, dacă nu chiar o obsedează pe autore: amănuntul biografic. Punctul de pornire se află în analizele făcute de Adrian Necula privind destinele fracturate de cataclisme, fie ale naturii, fie ale istoriei. Amănuntul biografic se transformă când în grilă de lectură, când în cheie de interpretare, atât pentru literatură, cât şi pentru vieţile unor prieteni ori cunoscuţi.

Aurora Liiceanu citeşte cu alţi ochi literatura, altfel decât criticul avizat şi decât cititorul obişnuit, cumva se instalează comod într-un fotoliu, între cei doi, şi-i fascinează şi pe unul şi pe altul, evident, din motive diferite. "Julian şi Jules: vieţi paralele în timpi diferiţi" lămureşte afinităţile secrete ale lui Julian Barnes cu Jules Renard, prin observaţii subtile despre conexiunile biografice, căci amănuntul biografic luminează obsesii şi mici traume semiconştiente, decisive pentru un scriitor.

Acelaşi exerciţiu al asocierii se regăseşte şi în "Amănuntul biografic", aplicat asupra unei perechi de filme în care întâlnirea cu altul transformă fire şi psihisme. Aici se vede foarte bine "tehnica hoinărelii" de la film la carte, fiindcă porneşte de la două filme vizionate în aceeaşi noapte, iar logica hazardului ce le pune în relaţie este preluată şi dusă mai departe spre "Soluţia Schopenhauer" de Irvin Yalom (roman ce interferează psihologie, filosofie şi ficţiune), de acolo spre "Un hohot în beznă" de Vladimir Nabokov.

"Ibovnicul Isarlâkului" îl surprinde pe Ion Barbu într-un unghi neaşteptat, legat şi el de amănuntul biografic decisiv: întâlnirea cu profesorul care transformă tot în viaţa lui de şcolar prin talentul şi ambiţia de a face din matematică o disciplină spirituală. Alt text, "Frământările unei prinţese frigide" investighează viaţa unei discipole neobişnuite a lui Sigmund Freud, Marie Bonaparte. Totul este interesant şi ieşit din comun în viaţa acestei urmaşe de împărat, ea merita o poveste extinsă, demnă de "Patru femei, patru poveşti".

A doua secţiune a cărţii seamănă cu un "Decameron" în miniatură, aici se regăseşte buna povestaşă pe care o iubesc până şi prozatorii: eboşe de o pagină-două ca "Bulgăre de aur" sau crochiuri ale unor tipuri sociale deja închegate în deceniile postdecembriste, unele amintesc inevitabil de I.L. Caragiale. Preferatele mele se află la finalul volumului ("Marketing socialist" şi "Ia-ţi o pisică: bloc contra vilă"), mici studii ale vieţii noastre înainte şi după 1989 ca lunecuş cotidian de la comic la absurd.

"Cuvinte încrucişate" confirmă şi alte mici trucuri ce formează stilul Aurorei Liiceanu: arta unui titlu ce îţi ia ochii ca o tichie năzdrăvană, motto-uri pline de tâlc ce te pregătesc pentru lectura textului, ca indicatori de traseu, farmecul imperceptibil al confesiunii. Cartea trece graţios bariera de la graba şi foamea primei lecturi la savoarea unei recitiri.

Aurora Liiceanu, Cuvinte încrucişate, Editura Polirom, 2012, 240 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO