Ziarul de Duminică

Interferenţe, între teatru şi „performance”/ de Radu Constantinescu. GALERIE FOTO

Kafka projekt

Galerie foto

Autor: Radu Constantinescu

28.11.2014, 00:09 112

Miercuri, 26 noiembrie, a început la Cluj Napoca, în organizarea Teatrului Maghiar de Stat din localitate, cea de a patra ediţie a unei manifestări teatrale care şi-a câştigat deja un remarcabil prestigiu internaţional. Este vorba despre „Interferenţe”, festivalul care şi-a propus încă din momentul inaugurării aducerea alături a celor mai reprezentative spectacole dramatice ale momentului din întreaga lume, în jurul unei tematici predefinite. Astfel, ediţia din 2010 a analizat relaţia dintre teatru şi spaţiu, reprezentaţiile fiind organizate în mai multe săli din oraş (clădirea fostei sinagogi în care funcţioneaza centrul cultural Casa Tranzit, Muzeul de Artă, Teatrul Naţional, Fabrica de pensule). Precedenta ediţie, cea din 2012, a avut ca temă relaţia dintre teatru şi muzică. Anul acesta, consilier artistic al festivalului fiind George Banu, organizatorii au încercat să lărgească şi mai mult noţiunea Inteferenţelor. Tema aleasă este mărturiile corpului. Iată cum motivează această originală opţiune Directorul şi selecţionerul festivalului, regizorul Tompa Gabor:

„Materia primă, modalitatea de expresie indispensabilă a teatrului este corpul uman. Cele mai importante tendinţe ale teatrului contemporan – în care graniţele dintre teatru şi arta performativă tind din ce în ce mai mult să se contopească – îşi propun redefinirea noţiunii de corporalitate, aducând publicul în faţa unor experienţe noi.  În loc de dialog, teatrul încearcă să creeze experienţa simultană a «memoriei trupului» (Jan Kott) într-un spaţiu unitar, în care responsabilitatea «performerului» şi cea a «privitorului» creşte infinit, participarea lor căpătând valoare de acţiune. Căci el, Teatrul, este axat pe prezenţa simultană a actorilor şi a spectatorilor, pe interdependenţa şi interferenţa lor în spaţiul specific al ludicului.

Dincolo de consideraţiile teoretice, subiectul ediţie 2014 este unul  generos, extrem de bogat în sensuri şi în modalităţi semantice, greu de epuizat pe parcursul celor două săptamâni ale festivalului. Şi totuşi, cele 23 de spectacole selecţionate din 14 ţări se vor strădui să aduca argumente puternice în favoarea ideii de corporalitate teatrală. Primele replici au fost deja rostite.”

Deschiderea Festivalului a avut loc miercuri seara cu Neguţătorul din Veneţia de William Shakespeare, în interpretarea colectivului Teatrului Naţional Habima din Israel, regia fiind semnată de preşedintele Uniunii Teatrelor din Europa, Ilan Ronen. In aceeaşi seară, dar şi ieri, în sala mare a Teatrului Maghiar de Stat a fost prezentat un spectacol celebru, intrat în mitologia teatrală: Un duşman al poporului de Henrik Ibsen. Interpreţi sunt actorii companiei Schaubuhne am Lehniner Platz din Berlin, aflaţi pentru prima dată în România, iar regia aparţine unuia din cei mai importanţi regizori contemporani, Thomas Ostermaier.

Printre celelalte evenimente artistice ale programului, amintesc spectacolul companiei Cheek by Jowl din Londra cu Ubu rege, o creaţie de excepţie a regizorului Declan Donnellan. Tot elemente de noutate reprezintă şi prezenţa extraordinarului William Kentridge, artist de teatru şi performance sud-african, actor, scriitor, regizor, coregraf, a trupei de dans mexican Lux Boreal, a artiştilor companiei Teatr ZAR din Wroclaw, cunoscuţi ca moştenitori ai teatrului lui Grotowski, a companiei olandezo-americane Transversal Theater Company din Amsterdam şi a companiei italiene a Teatrului Naţional din Rjeka.

Revin la Cluj mari artişti între care Jaram Lee, minunata interpretă de pansori din Coreea de Sud, a cărei Mutter Courage a fost unul din momentele de varf ale ediţiei trecute; va putea fi văzută şi cea mai recentă producţie a lui Josef Nadj, de la centrul Coregrafic Naţional din Orleans, Franţa, Paysage inconnu. Teatrul Kosztolanyi Dezso din Subotica şi Teatrul LEJ vor reprezenta Vojvodina, iar seria de spectacole se va incheia cu Wozzeck de Alban Berg al italienilor de la Groupe Presence IUAV din Veneţia. De menţionat că toate spectacolele beneficiază de traducere în limbile engleză, română şi maghiară.

La Cluj Napoca vor fi prezente şi câteva producţii ale teatrelor din ţară: Teatrul Nottara cu Noul locatar de Eugen Ionescu, în regia lui Tompa Gabor, teatrul ArCuB cu Insemnările unui nebun de Gogol, în regia lui Felix Alexa şi, bineînţeles, mai multe spectacole ale gazdelor: Brad de Craciun la familia Ivanov de A.I. Vvedenski, Caravagio Terminal de Andras Visky şi Robert Woodruff, Cel care închide noaptea de şi în regia Nonei Ciobanu şi Victor sau copiii la putere de Roger Vitrac.

Festival nu înseamnă, însă, doar spectacol sau concert. În dimineaţa următoare reprezentaţiilor, actorii si regizorii vor discuta cu spectatorii în spaţiul de acum clasic pentru asemenea manifestări de la Casa TIFF, apropiind, prin aceasta,  publicul de tendinţele pasionante ale teatrului contemporan.

Pe de altă parte, numeroase manifestări artistice adiacente vin să întregească profilul complex al Interferenţelor. Extrem de interesante se anunţă proiecţiile unor spectacole realizate de celebra coregrafă şi dansatoare germană Pina Bausch. Café Muller, Orfeu şi Euridice, Le sacre du printemps sau Kontakthof cu doamne şi domni de peste 65 de ani - iată câteva titluri semnificative din creaţia acestei importante inovatoare a dansului modern din a doua jumătate a secolului al XX-lea.

Lansările de carte ale unor autori precum J. Grotowski, C. Stanislavski, George Banu, Tompa Gabor, vernisajul unor expoziţii subsumate aceleeaşi teme, Mărturiile corpului, work-shop-uri, concerte de jazz completează programul acestei veritabile sărbători a Thaliei.

Festivalul Interferenţe se încheie duminică 7 decembrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO