Bănci și Asigurări

Mircea Nica, ZF: Brokerii şi asigurătorii, într-o nouă piaţă RCA. Comoditatea şi uşurinţa de a încheia o tranzacţie vor determina în continuare de unde şi cum vor cumpăra clienţii cele peste 7 milioane de poliţe pe an

Puncte de vedere

Mircea Nica, ZF: Brokerii şi asigurătorii, într-o...

Autor: Mircea Nica

22.11.2022, 16:45 245

Ultimele modificări din piaţa RCA aduc în atenţia tuturor noua posibilitate prin care asigurătorii pot să vândă, puţin mai ieftin, poliţele RCA direct de pe site-ul lor. În cazul acesta, au brokerii motiv de îngrijorare dacă acum poliţa RCA poate fi luată direct de la sursă? Nu, sau cel puţin nu pentru următorii 3-4 ani.

Comoditatea este cuvântul care ne defineşte în general, mai ales când vine vorba de a căuta, a te documenta şi a pune cap la cap ofertele din piaţă pentru a vedea cel mai ieftin preţ. Aşa se întâmplă şi în piaţa RCA. Când cineva ştie că trebuie să îşi reînnoiască poliţa obligatorie, că până la urmă frica de a fi prins fără poliţa RCA este principalul motor al deciziei de a-ţi asigura maşina la cel mai basic nivel, nimeni nu se complică. Cine este cel mai la îndemână? Brokerul de la colţ. Aşa că de ce îşi fac atâtea probleme brokerii de asigurare cu noile modificări legislative prin care ASF încurajează asigurătorii să vândă şi online poliţele RCA? Da, poate sunt puţin mai ieftine, cu 100-200 lei, dar câţi sunt dispuşi să verifice fiecare site al jucătorilor de pe piaţa RCA? Sau o întrebare şi mai bună, câte persoane ştiu efectiv câţi asigurători sunt în piaţă care pot să emită poliţe RCA?

Această posibilitate pe care ASF a oferit-o asigurătorilor a fost probabil gândită astfel încât asigurătorii să ofere un preţ mult mai mic la poliţele RCA dacă clientul apelează direct la site-ul său, pe ideea dacă iei direct de la furnizor este mai ieftin. Nu este rău să poţi lua direct de la furnizor, mai ales dacă preţul este mai mic.

Realitatea este că brokerii de asigurare stau pe o mină de aur, mai exact comparatorul care se regăseşte în fiecare reţea a fiecărui broker şi care le permite să ofere clienţilor, pe lângă consultanţa care este obligatorie, o imagine de ansamblu asupra tuturor preţurilor de la asigurătorii din piaţă. Este adevărat că noul context în care ne aflăm ne face să ne gândim de două ori înainte să cumpărăm ceva, cu atât mai mult când vine vorba de sume suficient de mari cât să se simtă în bugetul fiecăruia, dar până nu există o conştientizare naţională, o dorinţă de a ieşi dintr-o zonă de confort în care am fost plantaţi de mai bine de 20 de ani, nimic nu se va schimba.

Piaţa RCA a fost dintotdeauna reglementată, ba chiar acum ceva timp reglementările au fost foarte restrictive în ceea ce priveşte preţul unei poliţe RCA, acestea fiind standardizate, însemnând foarte puţin control asupra modului în care un asigurător putea să îşi gestioneze riscurile. Pe parcurs lucrurile s-au schimbat, iar acum noua schimbare sau mai degrabă noua libertate oferită companiilor de asigurări crează un val de nemulţumiri din rândul brokerilor.

Dar adevărul este că cine are capacitatea, timpul şi dorinţa de a căuta cea mai ieftină poliţă RCA nu o face din comoditate, iar cei care într-adevăr ar avea nevoie de cea mai ieftină opţiune la o poliţă RCA, fie nu sunt suficient de informaţi încât să ştie că au şi varianta de a căuta singuri cea mai ieftină poliţă, fie se lovesc de cea mai simplă barieră, respectiv tehnologia.

Chiar dacă poliţele RCA pot fi cumpărate direct de pe site-ul asigurătorilor, ajungem într-o nouă paradigmă, cea a generaţiilor. Poate că tinerii ar putea să îşi mai rupă din timp pentru a căuta cea mai ieftină opţiune disponibilă pentru ei, mai ales dacă au o situaţie financiară instabilă, cum este de altfel situaţia oricărui tânăr care îşi caută locul lui în viaţă, dar tehnologia nu ajunge atât de uşor şi în mânile celor mai în vârstă. Nici o schimbare, la fel ca adoptarea unei noi tehnologii, nu are loc brusc pe scară largă, ci lent, pe termen lung.

Dacă luăm companiile din România care îşi asigură flote întregi, aici situaţia ar putea să stea un pic diferit, în sensul că nu ar mai avea cum să se pună problema unei orientări către site-ul asigurătorilor. În mediul de business, unde timpul întotdeauna înseamnă bani, nu ai cum să pierzi timp căutând pe toate site-urile asigurătorilor pentru cele mai ieftine poliţe RCA, aşa că brokerul este şi mai la îndemână.

Piaţa, momentan, încă îşi caută stabilitatea şi cel mai probabil anul 2023 va fii de fapt punctul de plecare dintr-o zonă mai stabilă, după ce toate creşterile de preţuri şi haosul incertitudinilor se mai domolesc. În ceea ce priveşte pericolul iminent al brokerilor, cel mai probabil va mai dura cel puţin 3-4 ani până când vânzările pe online vor prinde mai multă tracţiune cât să înceapă să se pună problema de o migrare a clienţilor către site-urile asigurătorilor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO