Burse - Fonduri mutuale

Fondurile de investitii cer inapoi publicitatea pierduta

Fondurile de investitii cer inapoi publicitatea pierduta

Click pentru imaginea marita

19.07.2007, 18:42 29

Fondurile de investitii recupereaza cu greu terenul publicitar pierdut in urma colapsului FNI, legislatia stricta din domeniu facand ca incercarile timide de promovare facute de administratorii de fonduri sa ramana fara efecte. Solutia ar fi ca fondurile de investitii sa beneficieze de norme legislative identice cu cele ale fondurilor de pensii, potrivit reprezentantilor fondurilor de investitii.
"Normele elaborate de Comisia de Supraveghere a Pensiilor care reglementeaza publicitatea fondurilor de pensii private sunt mai permisive decat cele ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare care reglementeaza aceeasi activitate a fondurilor deschise. Astfel ca solicitam norme legislative identice cu cele ale fondurilor de pensii", spune Adrian Tudose, director executiv al Uniunii Nationale a Organismelor de Plasament Colectiv (UNOPC).
Fantoma celebrului spot publicitar in care investitorii erau indemnati sa doarma linistit alaturi de reglementarile excesive impuse de autoritatea de reglementare ca urmare a colapsului FNI descurajeaza pe multi dintre administratorii de fonduri sa iasa pe "sticla" sau pe "hartie".
Un nou faliment asemenea celui inregistrat de FNI este practic imposibil datorita legislatiei impuse de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM), astfel ca, reprezentantii fondurilor de investitii cer drepturi egale cu fondurile de pensii private.
Spotul publicitar al unui fond de investitii trebuie sa contina, potrivit legislatiei in vigoare, prospectele de emisiune, autorizatiile si avizele acordate de Comisie, adresa societatii de administrare, avertismentul "performantele trecute nu reprezinta garantii ale performantelor viitoare". Din cele 30-45 de secunde ale spotului publicitar, mai ramane putin spatiu sloganului si mesajului publicitar.
"Odata finalizat spotul publicitar, trebuie sa fie avizat de CNVM, proces care poate dura si doua luni, incat uneori iti vine sa renunti. CNVM se misca destul de greu, iar uneori critica pana si virgula din reclama", spune Stefan Racoceanu, presedintele societatii Swiss Capital.
Constrangerile legislative si procesul lent de autorizare nu i-au impiedicat insa pe administratorii de fonduri sa investeasca in campanii publicitare. Globinvest a cheltuit 206.160 de lei pentru publicitate in 2006, iar pentru 2007, bugetul alocat este de 230.000 de lei. Administratorii de fonduri care fac parte din grupuri financiar bancare precum Banca Transilvania, Eurobank, Raffeisen sau Societe Generale imprumuta din credibiliatea si popularitatea grupului-mama, astfel ca eforturile publicitare sunt mai putin intense. De cealalta parte a baricadei se afla administratorii independenti de fonduri precum Certinvest sau Globinvest care au toate motivele sa cheltuiasca bani in publicitate.
Exista insa administratori de fonduri cu bugete mult prea mici pentru cat de scumpe sunt spoturile publicitare. Societatile de administrare Pioneer, Star sau Target nu au avut indeajuns de multa forta financiara pentru a demara o campanie de marketing pana in prezent.
"Este de asteptat ca CNVM sa dea dovada de mult mai multa deschidere spre piata pe care o reglementeaza si in acelasi timp de o viteza de reactie mult mai mare fata de solicitarile primite din piata", spune Tudose de la UNOPC.
Dupa dramatica prabusire a FNI-ului, in 2000, a fost nevoie de cinci ani pentru ca fondurile de investitii sa prinda curajul de a aparea din nou la televizor. Societatea de administrare Certinvest a fost prima care a spart gheata si a iesit pe sticla cu un spot publicitar in 2005. Reclama a avut in vedere promovarea cu precautie a brandului Certinvest, si mai putin a unuia dintre cele patru fonduri de investitii pe care le administreaza societatea.
"In cazul fondurilor de investitii nu exista campanii de marketing sau de publicitate, ci doar campanii de informare prin care sunt comunicate potentialilor clienti rezultatele si evolutia fondurilor de investitii", spune Dan Nicu, presedintele societatii SG Asset Management.
Marius Aciu de la agentia Advantage Media spune ca "nu se pot folosi poante" in reclamele pentru instrumentele financiare, mai mult, spoturile publicitare ale fondurilor de investitii nu ar trece de preselectia unui festival de publicitate. Carmen Voicu de la agentia QMC este de parere ca trunchierea mesajului si limbajul standardizat din reclamele fondurilor de investitii impiedica atragerea de investitori, administratorii de investitii putand in schimb alege varianta sponsorizarii de evenimente pentru a-si promova produsele.
Mediul preferat de promovare a fondurilor de investitii a fost presa scrisa, de orientare financiara sau economica si publicatiile regionale pentru administratorii din zona Clujului, bannerul fiind forma de promovare cel mai des intalnita. Televiziunea este un mediu de publicitate foarte scump, potrivit lui Radu Hanga, presedintele BT Asset Management. Singurii care au avut curajul financiar sa calce "pe sticla" au fost administratorii de la Certinvest, Globinvest si Raiffeisen. Sumele investite de acestia in publicitatea TV raman confidentiale.
Societatea Swiss Capital a ales un post de radio pentru difuzarea unui spot publicitar la fondul de actiuni Active Dinamic pe care il administreaza.
"Am ales radioul pentru ca este mult mai ieftin decat televiziunea. Am preferat un post de radio cu ascultatori a caror varsta este cuprinsa intre 15 si 40 de ani cu venituri medii si peste medie, cu studii superioare si independenta financiara", spune Racoceanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO