Business Hi-Tech

De ce ar valora Facebook 100 de miliarde de dolari, mai mult decât HP sau Amazon?

De ce ar valora Facebook 100 de miliarde de dolari, mai mult decât HP sau Amazon?

Foto AFP

Autor: Adrian Seceleanu

18.07.2011, 00:04 1018

Reţeaua socială Facebook, care a ajuns la câteva sute demilioane de utilizatori în întrea­ga lume, a ajuns un etalon pentrucompaniile online a căror valoare a explodat, depăşind astfelgiganţi IT precum HP, care are zeci de mii de angajaţi şi veniturimult mai mari, scrie Wall Street Journal.

Facebook valora 15 miliarde de dolari în octombrie 2007 - cândMicrosoft a făcut o in­ves­tiţie în companie şi aproximativ 84 demiliarde de dolari în prezent, luând în calcul tran­zacţiile cuacţiuni de pe pieţele private de titluri. De asemenea, uniianalişti estimează însă că Facebook ar putea valora în cazul uneilistări pe bursă în 2012 peste 100 de miliarde de dolari. În acestcontext, WSJ a întrebat mai mulţi analişti şi manageri de ce arvalora însă Facebook 100 de miliarde de dolari acum şi în ce măsurăar mai avea loc de creştere reţeaua socială în viitor.

Facebook ar putea avea în 2015 o valoare de piaţă de 140 demiliarde de dolari, estimează Geoff Young, 52 de ani, şefulRedpoint Ven­tures, un fond de investiţii specializat înstart-up-uri din online. "Facebook are potenţialul de a valora atâtde mult şi poate chiar mai mult decât Google din cauza număruluimare de uti­lizatori la nivel global şi a potenţialului de creşterevirală pe care îl are", spune Young. Pu­nând în balanţă creştereaestimată a pieţei de publicitate online şi cota de piaţă aFace­book, Young estimează, spre exemplu, că re­ţeaua so­cială arputea avea în 2015 venituri de 7 mld. dolari doar din afişarea debannere publi­citare pentru clienţii din Statele Unite.Re­pre­zen­tantul fondului crede că în 2015 Facebook ar putea aveavenituri de 19 mld. $. Cu o marjă de profit de 40% înaintea taxelorşi un multiplu de 25 aplicat câştigurilor, ar rezulta o valoare depuţin sub 140 mld. dolari.

Pentru Lou Kerner, managing director al diviziei de acţiuniprivate de la Wedbush Se­curities, unul dintre primii analişti careau rea­lizat o analiză formală a acţiunilor Facebook, o evaluare"conservatoare" a valorii pe care o va avea reţeaua socială pestepatru ani este 234 de miliarde de dolari. "Când am realizat primulnostru raport în februarie 2010 şi am spus că în 2015 Facebook vavalora 100 de miliarde de dolari lumea a râs de mine, iar analiza afost ridiculizată în blogosferă.

Dar având în vedere cât de repede a crescut compania şi cât derepede şi-a monetizat activele, estimăm acum că Facebook va valora235 de miliarde de dolari în 2015".

"Oamenilor nu le place Facebook şi nu au încredere în companie",spune însă Cristopher Soghoian, un avocat al initimităţii peinternet. El crede că investitorii ar trebui să se uite lacreşterea explozivă a reţelei lansate de Google şi să evaluezeriscul ca utilizatorii Facebook să părăsească reţeaua de îndată cepe piaţă va aparea o alternativă "atrăgătoare" şi care să protejezedatele utilizatorilor. "Cred că evaluările Facebook iau în calculcât de dificil le este oamenilor să renunţe la Facebook, dar credcă dacă pe piaţă va apărea un serviciu către care oamenii pot migraatunci numărul celor care vor renunţa va fi masiv".

Facebook merită să fie evaluată la o valoare de 30-40 de ori maimare decât veniturile sale anuale pentru că e singura companie careare o asemenea acoperire la nivel global, crede Rick Marini, CEO alBranchOut, un start-up care a construit o aplicaţie pe bazaplatformei Facebook. "În cazul facebook nu există nici măcar unsingur competitor care să aibă o acoperire decentă. Facebook merităun bonus uriaş pentru că sunt o companie cum nu există alta astăzişi pentru că oferă un serviciu cum nu a mai existat până acum înistoria internetului".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO