Companii

TAROM a transportat mai multi pasageri, dar gradul de ocupare a fost mai mic

08.08.2008, 21:11 22

Avansul inregistrat in primul semestru este in ritm cu piata aeriana traditionala (care nu include companiile low-cost), dar este sub cresterea de 20% estimata de reprezentantii TAROM pentru acest an.
TAROM a transportat anul trecut 1,9 milioane de pasageri, pentru 2008 fiind prevazut un trafic de 2,3 milioane de persoane. Totodata, gradul de ocupare inregistrat de operatorul national a scazut cu circa 5%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 61%.
"La sfarsitul anului 2007 am introdus doua aeronave Airbus 318-120 care au crescut capacitatea cu circa 250 de locuri impreuna. Acest fapt a determinat o scadere a gradului de ocupare, desi numarul de pasageri transportati a fost in crestere", a spus Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al TAROM.
Compania si-a bugetat pentru acest an afaceri de 450 de milioane de dolari (290 mil. euro), dupa primele cinci luni rulajul situandu-se la 190 de milioane de dolari. "Cresterea cifrei de afaceri dupa primele cinci luni a fost de circa 20% pe fondul numarului mai mare de pasageri", a spus Madalin Tudor.
Anul trecut compania TAROM a avut unul dintre cei mai buni ani din ultima perioada, inregistrand un avans de 30% al numarului de pasageri transportati si un grad de ocupare de peste 67%. In acelasi timp, cifra de afaceri inregistrata in 2007 a depasit estimarile initiale de 300 de milioane de dolari, ajungand la 350 de milioane de dolari.
In acest an insa, operatorii aerieni se confrunta cu un pret al barilului de petrol foarte ridicat, de circa 120 de dolari, care va lovi in marjele de profit si va pune la incercare operatorii aerieni din intreaga lume. Inca de la inceputul anului reprezentantii TAROM au afirmat ca spera sa inregistreze profit in acest an, avand in vedere nivelul barilului de petrol.
Cu toate acestea, piata aeriana locala ramane una dintre cele mai atractive din regiune, inregistrand in continuare cele mai mari cresteri. Mai multi operatori precum Lufthansa, British Airways sau Malev mizeaza pe potentialul pietei locale, introducand noi curse in si dinspre Romania cu toate ca pe alte piete si-au redus numarul de zboruri.
Astfel, avansul TAROM din primul semestru a fost mult peste media europeana de crestere, de circa 2%. Totodata, desi TAROM ocupa dupa numarul de pasageri transportati doar locul 22 din 32 de companii aeriene membre ale AEA, ca ritm de crestere a declasat atat Lufthansa, cat si Air France sau British Airways. Astfel, Lufthansa a transportat 27,2 milioane de pasageri in primele sase luni, in crestere cu 5% fata de perioada similara a anului trecut, Air France a transportat 24,8 milioane de persoane, in urcare cu 0,9%, in timp ce British Airways a inregistrat 15,6 milioane de pasageri in perioada ianuarie-iunie, in scadere cu 4%. TAROM a semnat in acest an un contract de preaderare la alianta globala SkyTeam pe o perioada de 18 luni, timp in care operatorul roman urmeaza sa deruleze investitii de 2 mil. dolari (1,2 mil. euro). Printre conditiile pe care TAROM trebuie sa le indeplineasca pentru a adera la alianta internationala se numara si schimbarea unor sisteme IT, de rezervare, de inventariere si de check-in, necesare alinierii la standardele aliantei, si asigurarea unor standarde de calitate si siguranta a zborului. Prin aderarea la o alianta, TAROM va avea acces la retelele companiilor partenere si va avea mai multe perspective de dezvoltare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO