Companii

Vanzarea La Fourmi marcheaza exit-ul fondurilor de investitii din retailul alimentar, in plin boom imobiliar

Vanzarea La Fourmi marcheaza exit-ul fondurilor de investitii din retailul alimentar, in plin boom imobiliar
01.04.2008, 21:10 42

Preluarea magazinelor La Fourmi duce grupul Delhaize mai aproape de tinta sa pentru piata din Bucuresti - 50 de unitati Mega Image pana in 2011. Obiectivul de extindere in Capitala ar fi fost aproape imposibil de atins fara preluari de magazine existente, ritmul de expansiune Mega Image prin proiecte greenfield fiind de 4-5 unitati noi pe an. Niciunul dintre retailerii internationali activi pe piata locala nu a inregistrat un ritm superior de extindere in Bucuresti in ultimul an, explicatia fiind preturile mari din real estate.
Singura expansiune accelerata a fost inregistrata de reteaua de discountere Profi, parte a grupului Louis Delhaize, insa tot printr-o achizitie. Anul trecut, Profi si-a facut intrarea in Bucuresti prin achizitia celor 9 magazine cu discount Albinuta detinute de retailerul lituanian VP Market, printr-o tranzactie de 7,5 milioane de euro.
Grupul belgian Delhaize, operatorul supermarketurilor Mega Image, a anuntat ca a platit 18,6 mil. euro pentru preluarea retelei La Fourmi de la fondul de investitii Global Finance. "Pretul este supus ajustarilor contractuale", se precizeaza intr-un comunicat al Delhaize Group, in care se mentioneaza ca achizitia include drepturile de proprietate asupra a patru magazine din cele 14 locatii ale retelei. Reprezentantii Mega Image nu au oferit detalii privind locatia magazinelor ale caror spatii se afla in proprietatea operatorului. Compania va mai investi alte 3-3,5 mil. euro in reteaua preluata, pentru reamenajarea si rebrandingul magazinelor, potrivit unor informatii publicate de Mediafax.
La Fourmi, cu 14 unitati operationale, este a doua mare retea de supermarketuri din Bucuresti, dupa Mega Image, cu 20 de magazine.
Compania preluata de Delhaize, cu vanzari de circa 30 mil. euro in 2007, a fost primul lant de supermarketuri deschis in Bucuresti, in anul 1992, de catre investitori de origine libaneza. Fondul elen de investitii Global Finance a intrat in afacerea La Fourmi in anul 2005, prin achizitia a 80% din compania care la acea data numara 11 supermarketuri. Ulterior, fondul a ajuns sa detina aproximativ 90% din operatorul magazinelor, si a extins reteaua cu 3 unitati tot printr-o tranzactie - preluarea a trei supermarketuri The Best, cu vanzari totale de 3 mil. euro, de la investitori locali.
Vanzarea La Fourmi reprezinta exit-ul fondurilor de investitii din retailul alimentar romanesc. O alta tranzactie importanta pe piata de profil, insa in afara Capitalei, s-a finalizat anul trecut - Carrefour a preluat supermarketurile Artima de la fondul Polish Enterprise Fund V pentru 55 mil. euro.
Dupa vanzarea La Fourmi, singurele tinte de preluare pentru retailerii internationali pe piata din Capitala raman retelele mici de supermarketuri, dezvoltate fie de investitori romani (precum Ethos sau Primavara), fie de companii care nu se concentreaza pe retailul alimentar, precum Anchor Group (G'Market).
Billa, cea mai extinsa retea de supermarketuri la nivel local, are inca o prezenta modesta in Capitala, unde opereaza 5 unitati, insa reprezentantii retailerului nu exlud achizitii pentru a-si accelera expansiunea la nivel local. Si Carrefour sta cu ochii pe piata pentru a sesiza oportunitati de expansiune rapida, insa directorul general al companiei franceze spune ca extinderea supermarketurilor Carrefour Express va fi pe lista prioritatilor de anul viitor.
"Intrarea Carrefour pe segmentul supermarketurilor din Bucuresti este doar o chestiune de timp", spun surse din piata.
Pe langa preturile foarte mari de pe piata imobiliara, si piata fortei de munca din Capitala impiedica expansiunea rapida a retelelor de comert, in conditiile existentei unei rate a somajului de aproximativ 2%.
Cu toate acestea, in Bucuresti retailul modern l-a devansat de mult pe cel traditional, ajungand la o cota de 70% din piata bunurilor de larg consum, arata un studiu al companiei de cercetare a pietei GfK din primele 9 luni din 2007. Dezvoltarea comertului modern a fost sustinuta in principal de strategiile operatorilor de hipermarketuri, care au intrat pe piata din Bucuresti cu o politica agresiva de promovare a preturilor mici, ceea ce i-a diferentiat foarte mult de restul formelor de retail.
Hipermarketurile insumeaza in prezent 11 unitati in Bucuresti, unde detin 38% din retailul modern, potrivt datelor GfK la noua luni, in crestere cu 8 puncte procentuale fata de anul 2006.
In schimb, segmentrul supermarketurilor a fost caracterizat anul trecut printr-o stabilitate a importantei in retailul din Capitala, ramanand la o cota din piata FMCG in jurul a 22%, potrivit studiului GfK la noua luni. Supermarketurile sunt inca foarte aproape de traditionalele buticuri (magazine mici), care detin la randul lor o cota de 17% din piata bunurilor de larg consum din Capitala, conform aceleiasi surse.

Tranzactii in Bucuresti
2007: Profi a preluat reteaua de magazine cu discount Albinuta pentru 25,2 mil. lei (7,5 mil. euro)
2006: La Fourmi a preluat 3 supermarketuri The Best, pentru circa 2 mil. euro, potrivit unor surse din piata
2005: reteaua de 11 supermarketuri La Fourmi este preluata de fondul Global Finance de la investitori libanezi pentru 3-4 mil. euro plus datorii
2001: reteaua de 9 supermarketuri Mega Image a fost preluata de grupul belgian Delhaize de la investitori greci

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO