Analiză

Achizitiile unor producatori regionali de catre marii jucatori consolideaza piata mezelurilor

Achizitiile unor producatori regionali de catre marii jucatori consolideaza piata mezelurilor

Click pentru imaginea marita

23.10.2006, 20:31 183

Procesul de consolidare al pietei produselor procesate din carne s-a accelerat in acest an prin achizitia unor producatori mici, locali, cu cote semnificative pe o piata regionala, de catre companii romanesti aflate in top 5.
Primul pas a fost facut de actionarii grupului Caroli, unul dintre primii trei producatori de mezeluri din Romania, cu afaceri de 62 mil. euro in 2005, care au achizitionat in luna martie a acestui an producatorul clujean de mezeluri Maestro.
"Am vrut sa ne intarim pozitia pe piata interna, sa marim numarul de clienti si sa diversificam gama de produse prin achizitia unui brand regional. Beneficiem acum si de faptul ca am cumparat o marca apreciata pe piata clujeana", a declarat Talal El Solh, presedintele Caroli Foods. Afacerea Maestro a fost dezvoltata de doi oameni de afaceri clujeni, Dorel Goia si Horia Ciorcila. Maestro Industries, infiintata in 1994, detine o fabrica de procesare a carnii in Cluj si o retea de magazine in Cluj si Bistrita si circa 200 de angajati.
Patrunderea mai agresiva pe piata Ardealului i-a determinat pe actionarii Caroli sa incheie aceasta tranzactie. Reprezentantii companiei au considerat in acel moment ca Transilvania era o piata in crestere pentru companie, iar achizitia le va permite sa accelereze acest ritm. Caroli nu este insa singurul producator care a decis sa-si creasca cota de piata prin achizitia unui jucator regional. Compania Angst a anuntat ca va prelua un pachet de actiuni la producatorul clujean de mezeluri Discovery, cu scopul de a-si consolida afacerea in zona Ardealului.
"Discutiile vor fi finalizate in curand, dupa care vom integra compania clujeana in grupul de firme Angst. Pe noi ne intereseaza brandul companiei si managementul", spune Sorin Minea, actionar si director general al Angst.
Discovery cuprinde o fabrica in Cluj si o retea de 14 magazine. Compania este detinuta de Liliana Salcudean, fiica fostului prefect al judetului Cluj, Vasile Salcudean. "Toate companiile mari au inceput sa se dezvolte prin achizitionarea firmelor mici locale. Noi dorim sa intram mai puternic pe piata vestica", spune el. Pentru a face acest lucru, Angst avea doua solutii: transporturi zilnice in Ardeal si Banat de la fabricile din Buftea si la Sinaia sau un parteneriat cu un producator local. "Costurile de transport erau prea mari, iar pe de alta parte, Clujul este avantajos pentru ca are o retea de distributie care poate asigura livrarea produselor la Deva si Oradea", spune Minea.
Pe de alta parte, Dorin Mateiu, actionarul unuia dintre cei mai importanti producatori de mezeluri din Transilvania, compania Elit Cugir, spune ca nu intentioneaza sa-si vanda afacerea. Potrivit datelor agentiei de cercetare a pietei AC Nielsen, compania din judetul Alba detine locul doi in topul producatorilor de crenvursti si carnati si pozitia a cincea in topul celor mai importanti producatori de salam.
Concentrarea pietei nu presupune insa doar achizitii, ci si investitii in noi capacitati de productie menite sa creasca volumul vanzarilor. Reprezentantii CrisTim, liderul pietei locale, spun ca nu sunt interesati de achizitii ale unor jucatori regionali, atat timp cat suprafata de teren detinuta la Filipestii de Padure (locul unde se afla fabrica CrisTim - n. red.) le permite dublarea capacitatilor actuale. In plus, dezvoltarea retelei de centre logistice la nivel national le va asigura si o mai buna acoperire in toate judetele tarii.
Radu Timis, presedintele grupului Cris-Tim, spune ca falimentul a peste 600 de fabrici care nu corespund standardelor europene va lasa un vid in piata de 600 tone/zi. Strategia CrisTim stabileste ca in 2010, compania sa ajunga la o capacitate de productie zilnica de 300 de tone, dubla fata de cea din prezent.
"Business-ul din industria mezelurilor va creste cu 10% anual, in paralel cu o diminuare a pietei negre si cu cresterea consumului", spune Gabriel Alexandru, vicepresedintele grupului CrisTim, care a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 150 mil. euro.
In primele opt luni din acest an vanzarile CrisTim au crescut cu 35% fata de aceeasi perioada din 2005, reprezentantii companiei mizand pe un ritm ceva mai accelerat (40%) in ultimele patru luni ale anului. Vanzarile de pe piata mezelurilor au adus grupului o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, iar pentru acest an reprezentantii companiei mizeaza pe afaceri de 100 mil. euro numai pe aceasta piata.
"Acest tip de afacere necesita foarte multe investitii de infrastructura, insa din cauza ca e foarte scump sa faci acest lucru, intrarea unor noi companii cu investitii greenfield devine din ce in ce mai dificila", adauga Alexandru. In opinia lui, jucatorii straini care vor intra pe piata locala vor alege sa faca achizitii.
Potrivit reprezentantilor CrisTim, valoarea pietei mezelurilor va ajunge la 1,5 mld. de euro pana in 2010, cifra care se refera la vanzarile din magazine, fata de circa 1,2 mld. de euro in acest moment.
Cresterea pietei va fi sustinuta de disparitia vanzarilor de pe piata neagra, dar si de intrarea unor noi jucatori.
Un exemplu in acest sens este compania germana Reinert, care a finalizat constructia unei fabrici de mezeluri langa Brasov.
Reinert este prima companie straina care a decis sa deruleze o investitie greenfield in domeniul procesarii carnii. Producatorul german a alocat peste 15 mil. euro pentru constructia unei fabrici de mezeluri la Feldioara, langa Brasov.
"Vrem sa ajungem intre primii cinci producatori de mezeluri din Romania si sa avem o cota de piata de 8-10% pana in 2009", spune Ovidiu Bocaniciu, director general al Reinert.
Compania va produce la Brasov mezeluri traditionale romanesti, dar si specialitati germane, toate sub brandul Reinert. Capacitatea de productie a fabricii va fi de 12.000 de tone pe an.
"Cred ca dupa integrare vor mai veni jucatori internationali atat prin achizitii, la fel cum vor veni si cu investitii greenfield. Depinde de strategia fiecaruia", spune Ovidiu Bocaniciu.
Campofrio, un alt jucator important din piata, va incepe in acest an constructia celei de-a doua fabrici din Romania, situata in apropiere de Bucuresti. Investitia in noua facilitate de productie se va ridica la circa 12 milioane de euro, fabrica urmand sa devina operationala in primul semestru din 2008.
Fabrica de langa Bucuresti va avea o capacitate de productie de 22.000 de tone anual. In prezent, la Tulcea, Campofrio produce in jur de 14.000 de tone de preparate din carne anual.
Cea mai mare investitie anuntata insa in sectorul productiei si al procesarii carnii de porc este derulata de Smithfield, cu afaceri de peste 11 mld. $ anual. Pana in 2010, compania intentioneaza sa creasca si sa proceseze in Romania peste 4 milioane de porci anual.
Smithfield Foods a incheiat deja doua achizitii majore - Agrotorvis si Comtim Grup - si a cumparat o participatie de 50% atat in Agroalim Distribution, cat si la Frigorifer Tulcea. Grupul american a anuntat ca va prelua integral pana in 2008 companiile Agroalim Distribution si Frigorifer Tulcea.
Una dintre cele mai importante tendinte manifestate de piata in ultimii ani se refera la scaderea ponderii micilor producatori in totalul productiei. Daca marii producatori reprezentau 50% din piata in 2004, anul trecut ei au ajuns la 60%, ritmul fiind estimat sa creasca dupa aderarea la Uniunea Europeana.

Ritm accelerat de crestere
In primul semestru din acest an vanzarile de mezeluri (salam, parizer si crenvursti & carnati) au crescut cu 27% in volum, cea mai dinamica categorie fiind cea a salamului, cu o crestere de 34%, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei AC Nielsen. Daca in prima jumatate a anului 2005, categoria salam ajunsese la vanzari de circa 75 mil. euro, in perioada ianuarie-iulie 2006 valoarea vanzarilor a trecut de 100 de milioane de euro. Categoria parizerului a inregistrat un ritm mai scazut de crestere, doar 17% in valoare si 12% in volum in prima parte a acestui an. Astfel, vanzarile de parizer s-au ridicat la 25 de milioane de euro, volumul fiind putin peste 10.000 de tone, potrivit datelor AC Nielsen. Magazinele mici si medii domina inca lupta cu hiper si supermarketurile in ceea ce priveste vanzarea de mezeluri, aproape 60% din vanzarile de salam fiind realizate in prima categorie de magazine. In hiper si supermarketuri se vand 23% dintre produse, in timp ce magazinele specializate detin doar 8% din vanzari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO