Analiză

Atractia vanzarilor prin lanturile de retail aduce noi companii in industria pateurilor

11.02.2005, 00:00 64

Industria pateurilor a atras anul trecut noi jucatori, dintre care doua nume grele: Tabco Campofrio si Orkla Foods, cu toate ca este o piata destul de mica a carei valoare nu depaseste 40 de milioane de euro.
Conform unui studiu AC Nielsen, piata a continuat sa fie dominata si anul trecut de Scandia Sibiu, care si-a impartit aproape 75% din volumele vandute alaturi de Prod.Ardealul Covasna, Antrefrig Bucuresti, Mandy Foods si cehii de la Hame. Acestia au ajuns sa detina locul cinci in piata dupa ce au preluat un jucator local, Romconserv Caracal.
Conform studiului AC Nielsen, aproape 70% din vanzarile de pateuri se fac in magazine alimentare cu suprafete de peste 20 de metri patrati si numai 30 de procente sunt reprezentate de vanzarile prin hypermarketuri si supermarketuri. Prin magazinele alimentare specializate pe produse din carne nu se vand decat 2,2%, iar ponderea vanzarilor in chioscuri este de doar 1,7%.
Importanta marilor lanturi de magazine este in crestere, iar tonul este dat de liderul pietei, Scandia, care isi vinde jumatate din produsele sale prin supermarketuri sI hypermarketuri. In plus, compania, produce in sistem "private label" pentru marile lanturi de supermaketuri de pe piata romaneasca: Scandia, Aro, Clever, Nr. 1, Sarto, Carpati, CBA, La Grande Famiglia. La polul opus se afla cei de la Romconserv. "Nu am lucrat cu marile lanturi de supermarketuri pentru ca ne-am axat pe extinderea cotei de piata prin alte metode, insa o vom face de acum incolo", spune Florin Chifu, unul dintre cei doi asociati ai Romconserv Caracal.
Carmen Gordon, asistent marketing la Mandy Foods, spune ca producatorii de pateuri nu-si pot permite sa lipseasca din supermarketuri. "Ne asteptam la o crestere a importantei supermarketurilor in vanzarile de pateuri, sI pentru ca numarul acestora continua sa creasca odata cu aparitia de noi jucatori. Un jucator din pateuri nu-sI poate permite sa lipseasca dintr-un supermarket, pentru ca sunt avantaje la nivel de imagine", spune Gordon. Ea spune ca, anul trecut, cele mai mari cresteri au fost in gama premium.
Sorin Bozdog, directorul comercial al Scandia, ale carei vanzari au crescut cu 50% anul trecut, spune ca piata a devenit foarte competititva. "Evolutia buna de anul trecut este cu atat mai imbucuratoare cu cat in 2004 piata romaneasca de conserve din carne a devenit foarte competitiva. Anul trecut am lansat multe produse noi, mai ales in segmentul de pate in conserva si am reusit sa finalizam o serie de modernizari in fabrica de la Sibiu", spune Bozdog.
Pe piata pateurilor cu o valoare anuala de 40 de milioane de euro si-au facut aparitia sau au devenit mai vizibili anul trecut Tabco Campofrio, Orkla Foods si Mandy Foods. In plus, alti cativa jucatori din piata preparatelor din carne isi manifestasera intentia de a se lansa pe aceasta piata insa unii dintre ei fie au renuntat fie si-au amanat investitiile.
Chifu spune ca in 2004 a vazut o scadere de volume dar o crestere a marcilor de pe piata. "Cred ca liderul pietei si cehii de la Hame au avut vanzari in crestere, sustinute de campanii publicitare puternice. Anul trecut a fost unul de incercari, insa in 2005 vom lansa impreuna cu cei de la Hame un nou program de dezvoltare care sa nu aduca cresterea cotei de piata", spune Chifu.



Marii jucatori din piata mezelurilor prind gustul pateurilor
O parte din marii procesatori de carne vor sa elimine monopolul de care se bucura producatorii de pateuri prin anuntarea de investitii masive in investitii in facilitati de productie. Primii doi jucatori din piata preparatelor din carne - Cris Tim Bucuresti sI Aldis Calarasi - au anuntat ca se vor lansa pe aceasta piata. "Speram ca la mijlocul acestui an sa ne lansam pe aceasta piata, unde credem ca mai este inca loc pentru noi jucatori. Pentru inceput, nu ne propunem o cota de piata prea mare ci vedem aceasta miscare ca o completare a gamei noastre de produse", spune Radu Timis, presedintele Cris-Tim.
Aldis a intentionat anul trecut sa intre pe piata conservelor de carne sI a pateurilor la conserva, insa pentru moment a decis sa incerce altfel aceasta piata. "Nu cred ca mai este cazul sa intram pe aceasta piata pentru ca este o aglomeratie si o competitie deja prea mare. Ne putem limita la pateurile pasteurizate sau la cele in membrana", spune George Naghy, presedintele Aldis Calarasi.
Avand in vedere ofensiva supermarketurilor in structura de vanzari a pateurilor, cei doi mari producatori au un avantaj in plus prin faptul ca si-au dezvoltat puternic relatia cu marile lanturi de retail. "Am intrat puternic anul trecut in marile lanturi de supermarketuri atat cu propriile marci dar si in sistem "private label" pentru acestea. "Lucrand in sistem private label pentru marile lanturi de supermarketuri incercam sa ne adaptam cerintelor pietei care cere in acest moment produse bune la preturi rezonabile", sustine Naghy.
Un alt mare jucator din mezeluri care a prins anul trecut gustul pateurilor este Tabco-Campofrio, filiala romaneasca a spaniolilor de Campofrio Alimentacion. Compania a lansat in cea de-a doua parte a anului trecut o serie de produse fabricate la filiala poloneza a Campofrio pe baza unor retete europene.
Miscare celor doi jucatori poate fi privita si ca o incercare a acestora de a face pasul de la un simplu producator de mezeluri catre cel de "food company", mai ales ca cei doi jucatori s-au lansat cu produse pe mai multe segmente ale pietei alimentare. Din investitiile pe care le-au facut sau pe care le vor doi dintre cei trei jucatori, pestele proaspat si conservele din peste sunt alte doua produse cu care isI vor completa "drumul" catre o companie de food.
Miscarea nu va face decat sa ridice pretul celor doua companii in eventualitatea unor viitoare tranzactii. Anul trecut, pe piata preparatelor din carne a fost o avalansa a ofertelor de preluare venite din partea catorva jucatori europeni de calibru, care insa nu s-au concretizat, deocamdata, decat in tranzactii in care au fost implicatI jucatori e dimensiuni mai mici.



Obiectivul principal: gasirea unui partener strategic
Pateurile sunt o afacere de care aproape toti producatorii din top 5 vor sa scape sau incearca sa gaseasca un partener strategic. Acestia nu mai fac fata problemelor cu materiile prime - aduse in cea mai mare parte din import- iar sustinerea unui produs pe o piata, din ce in ce mai aglomerata, este foarte dificila.
Pe de alta parte, concentrarea jucatorilor la nivelul industria alimentare mondiale se face simtita si pe piata romaneasca unde, inca, preturile jucatorilor sunt foarte mici.
"In ultimii ani, ani numarul achizitiilor a crescut ametitor in industria alimentara. Pe de alta parte, este mai usor sa cumperi un brand de pe o anumita piata decat sa construiesti unul de la zero", spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta, din care fac parte principalii jucatori din industria alimentara.
Incepand cu Scandia Sibiu, Prod.Ardealul Covasna, Antrefrig Bucuresti si terminand cu Romconserv Caracal, toti au incercat anul trecut sa vanda sau au fost ofertati. Dintre ei, numai Romconserv Caracal a reusit sa incheie o tranzactie, in urma careia au vandut pachetul majoritar de actiuni cehilor de la Hame. Acestia au incercat, fara success, anterior incheierii acestei tranzactii sa cumpere pachetul majoritar al Prod.Ardealul.
Hame era prezent pe piata romaneasca doar prin importuri iar preluarea Romconserv a fost un pas prin care isi face oficiala decizia de a ramane pe termen lung pe piata romaneasca prin cumpararea unei facilitati de productie. Pe de alta parte, cei doi asociati ai Romconserv care au "crescut" o marca regionala au reusit sa se asigure ca au de partea lor un jucator puternic care sa le asigure mai departe prezenta pe o piata unde au aparut multI jucatori puternici. Cehii au demarat, in ultimii ani, o puternica campanie de achizitii in sud-estul Europei, fiind un jucator important in Ungaria, Polonia, Romania dar sI in Rusia sI Germania.
Varianta incercata de Hame inaintea incheierii acestei tranzactii - demararea productiei pe piata romaneasca a propriilor marci la unul dintre jucatorii locali, Antrefrig Bucuresti - a fost aleasa in cele din urma de norvegienii de la Orkla Foods. Acestia au incercat sa preia locul doi de pe piata, Prod.Ardealul Covasna, insa in urma esuarii negocierilor au decis, pentru moment, sa-si lanseze propriile marci de pateuri, produse insa pe facilitatile unui jucator de mici dimensiuni.
Orkla Foods Romania se afla intr-o continua expansiune, atat pe piata romaneasca cat si pe cea est-europeana si a statelor baltice, unde a achizitionat numeroase branduri locale si capacitati de productie.Compania a preluat acum trei ani divizia de margarina, ketchup si maioneza din cadrul Topway Craiova, a achizitionat liniile de procesare a fructelor si legumelor ale unei firme din Targoviste iar recent s-a lansat pe piata snacks-urilor.
Surse din piata sustin ca actionarii de la Scandia Sibiu, desi troneaza pe un confortabil fotoliu de lider, incearca de mai bine de doi ani de zile fie sa vanda pachetul majoritat de actiuini fie sa isi gaseasca un partener strategic. Ultima data cand a aparut in piata interesul celor de la Scandia privind o eventuala vanzare a fost in vare trecuta cand au avut loc negocieri intre Orkla Foods si Prod.Ardealul.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO