Analiză

Piata farmaceutica ar putea atinge 2,5 mld. euro in 2010, iar concurenta se intensifica

01.05.2006, 00:00 59

Piata farmaceutica romaneasca ar putea trece in urmatorii cinci ani de 2,5 miliarde de euro, in conditiile in care concurenta dintre principalii jucatori va creste sustinut.

"In urmatorii patru-cinci ani este previzibila o crestere a pietei farmaceutice de 12-16% pe an. Pentru viitor, ritmul de crestere se va pastra constant cel putin pentru urmatorii 3-4 ani", a declarat Dragos Dinu, CEO A&D Pharma.

Comparativ cu celelalte tari europene, ritmul de crestere din Romania va fi net superior si va permite o dublare a pietei.

"Credem ca in urmatorii cinci ani valoarea pietei se va dubla fata de nivelul atins in anul 2005, estimat de Cegedim (companie de cercetare de piata - n. red.) la aproape 1,3 miliarde de euro in preturi cu ridicata, depasind pragul de 2,5 miliarde de euro", a declarat Gabriel Cernica, director de marketing si dezvoltare LaborMed Pharma.

Parerea este sustinuta si de Stephen Stead, CEO Terapia. "In perioada ce urmeaza se va inregistra o crestere, iar daca ar fi sa vorbim la nivel procentual, probabil ca aceasta va fi in jurul valorii de 250%", a spus Stead.

Pe de alta parte, Gabriel Cernica considera ca scaderea progresiva a marjelor comerciale, in special la nivel de distribuitor si presiunea autoritatilor de reglmentarea asupra preturilor ar putea conduce la o temperare a ritmului de crestere.

Anul trecut consumul de medicamente a atins, conform datelor furnizate de compania de cercetare a pietei Cegedim, 1,27 de miliarde de euro, in crestere cu 18% fata 2004.

La nivelul anului trecut, motorul cresterii pietei a fost retailul (vanzarile prin farmacii), pentru ca pe segmentul vanzarilor din spitale, avansul a fost nesemnificativ. Astfel, consumul prin intermediul farmaciilor a atins 3,47 miliarde de lei (circa 950 de milioane de euro), in crestere cu aproximativ 25% comparativ cu 2004.

"Acesta este segmentul care a fost integral privatizat, iar operatorii privati au facut investitii majore pentru a aduce retailul farmaceutic deja in Europa, cu mult inaintea altor segmente ale pietei", a spus Dinu.

Pe termen lung se estimeaza ca tot partea de retail va avea o contributie importanta la cresterea consumului de medicamente. "Fara doar si poate, retailul va inregistra cea mai spectaculoasa evolutie, si asta pentru ca este mult mai eficient din punctul de vedere al costului sa oferi tratament in ambulator. Ponderea intre cele doua este de 80% la 20%", a spus Stephan Stead. Parerea este impartita si de ceilalti jucatori.

"Interesul asiguratorilor este sa diminueze costul tratamentelor, deci numarul de zile de spitalizare. Piata produseler de automedicatie si confort (produse care se adreseaza obezitatii, disfunctiei erectile si altor afectiuni pe care asigurarile de stat nu le acopera) se adreseaza numai retailului", a completat Dinu.

Gabriel Cernica spune ca evolutia consumului prin intermediul spitalelor va fi influentat intr-o mare masura de capacitatea sectorului privat de a dezvolta rapid segmentul serviciilor pentru sanatate.

In momentul de fata, in Romania, consumul de medicamente pe cap de locuitor este mult mai redus decat cel din celelalte tari central si est-europene, insa in urmatorii ani este foarte probabil sa se recupereze din decalaj.

"In 2010, consumul va fi similar celui de acum din tarile Europei Centrale si de Est, Ungaria sau Republica Ceha, unde putem vorbi despre aproximativ 120 de dolari", a continuat Stead.

Tocmai premisele de crestere a consumului fac piata farmaceutica romaneasca tot mai atractiva pentru investitorii straini. Dovada o aduc companiile romanesti de profil care au facut obiectul mai multor tranzactii in ultimele luni.

"Romania de astazi este o tara atractiva, care prezinta riscuri de investitii din ce in ce mai mici, iar pe segmentul farmaceutic, daca potentialul sau de crestere este exploatat la maxim, atunci rezultatele nu pot fi decat pozitive pentru toti cei implicati, dar mai ales pentru pacientii care vor putea beneficia de terapii noi sau de alternative la terapiile actuale", a explicat Dinu.

In ordine cronologica, Sicomed a fost preluata anul trecut de cehii de la Zentiva intr-o tranzactie de aproximativ 102 milioane de dolari (circa 85 de milioane de euro). Astfel, Zentiva a achizitionat in totalitate in septembrie 2005 compania de investitii Venoma Holdings Limited, actionarul majoritar al Sicomed. Zentiva a anuntat ca pentru acest an estimeaza vanzari de peste 100 de milioane de euro la nivel de grup

Recent compania farmaceutica islandeza Actavis a cumparat producatorul de medicamentele Sindan, pentru aproximativ 150 de milioane de euro, pentru ca a doua zi indienii de la Ranbaxy sa aduca in Romania 324 de milioane de dolari (aproximativ 270 mil. euro) pentru Terapia din Cluj. Vanzatorul, fondul american de investitii Advent International, a castigat in doi ani si jumatate de aproape 10 ori valoarea banilor investiti.

Terapia a inregistrat pe primele trei luni ale anului o cifra de afaceri de peste 25 de milioane de dolari, in crestere cu 30% fata de perioada similara a anului trecut, evolutie care a urcat estimarile pentru intreg anul de la 100 de milioane de dolari la 110 milioane de dolari.

Terapia a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de peste 80 de milioane de dolari, Compania exporta 30% din portofoliul sau de produse pe pietele a 15 tari europene, inregistrand la nivelul anului trecut venituri din export de peste 11 milioane de dolari.

"O piata care creste mai rapid decat piata globala este intotdeauna atractiva pentru investitori, mai ales in cazul unui membru al Uniunii Europene. De aceea consideram ca investitiile straine vor continua pe intreg lantul de productie-distributie-retail", a completat Cernica.

Piata farmaceutica a fost foarte agitata in ultima perioada din punctul de vedere al preluarilor, iar producatorii romani de medicamente vor continua sa atraga interesul jucatorilor straini.

"Cu siguranta vom fi martorii unor preluari importante si lista incepe cu Antibiotice, Labormed si poate continua cu Astra Zeneca, BMS (Bistro-Myers Squibb-n.red.) sau MSD (divizie a grupului Merck)", a spus Stead.

Insa gradul de atractivitate al pietei romanesti va depinde in mare masura de evolutia cadrului legislativ. Mentinerea sau nu a taxei unice, crede Dragos Dinu, ar putea fi un element care va influenta comportamentul investitorilor straini.

La nivelul anului 2010, se va putea vorbi de o consolidare a pietei. "Consolidare inseamna ca in top 3 vom gasi companii internationale, dar foarte bine am putea gasi si producatori de generice precum Terapia-Ranbaxy", a explicat Stead.

Intrarea in Uniunea Europeana ar putea aduce o imbunatatire a calitatii sistemului de sanatate. "Speram ca odata cu intarea in UE sistemul de sanatate din Romania va beneficia de mai multa transparenta, de sisteme mult mai deschise si de o gestionare a fondurilor cu sprijinul medicilor de familie care trebuie sa aiba un rol mult mai important decat astazi in prevenire si tratare in ambulator pentru a preveni numarul de internari", a spus Dinu.



Profiturile de acum vor fi amintire

Companiile din domeniul farmaceutic vor fi puse in situatia de a-si sacrifica marjele de profit pentru a castiga cota de piata si pentru a rezista pe una din pietele cu ritmul cel mai rapid de crestere din regiune.

"Profitul va scadea, iar elementele care vor genera acest fenomen sunt pe de o parte concurenta, iar pe de alta parte costurile de business care vor inregistra si ele o evolutie ascendenta", crede Stephen Stead, CEO al Terapia.

Pe de alta parte, daca pana in prezent cele mai multe multinationale erau orientate cu precadere spre dezvoltarea de medicamente originale, in viitor se estimeaza ca acestea vor pierde teren in fata genericelor.

Aceasta tendinta se explica prin timpul foarte mare necesar dezvoltarii unui medicament original, dar si prin dorinta jucatorilor de a-si mari vanzarile prin largirea portofoliului de produse. Genericele vor fi de altfel asul din maneca al companiilor.

"Competitia va avea o evolutie proprie unei piete dinamice, iar lupta pentru cote de piata va presupune strategii care vor combina discounturi cu o crestere a promovarii, comercializarea genericelor si integrarea pe verticala", crede reprezentantul Terapia.

Anul trecut, compania cu cele mai mari vanzari de pe piata romaneasca a fost GlaxoSmithKline, cu vanzari de peste 100 de milioane de euro.

Aceasta a fost de altfel singura ale carei rezultate au depasit pragul de 100 mil. Restul jucatorilor sunt in ordine Hoffmann la Roche, Novartis, Sanofi-Aventis, Pfizer si Sicomed.

Elvetienii de la Hoffmann La Roche sunt pe locul doi in clasamentul intocmit de Cegedim, cu vanzari de 74 de milioane de euro. La nivelul Romaniei, compania investeste in studii clinice si in programe de acces al pacientilor la diverse tratamente. Pentru acest an, compania si-a bugetat investitii de aproximativ 2 milioane de euro.

Pe piata locala, compania este prezenta de peste 10 ani, iar principalele arii in care activeaza sunt oncologie, tratamentul anemiei, obezitatii si transplant. Roche Romania se axeaza pe dezvoltarea de parteneriate cu producatori locali, iar anul acesta si-a marit portofoliul cu trei noi produse.

Singurul producator roman de medicamente din top 10 care nu a fost vandut inca este Antibiotice Iasi. Achizitia Antibiotice ar putea reprezenta o ultima oportunitate pentru jucatorii straini de a intra pe piata locala.

Ultimele informatii existente indicau pe lista pentru achizitia producatorului iesean grupul farmaceutic Montero, compania maghiara Phonix Laboratorium, producatorul Ozone si canadienii de la Acic Pharmaceuticals. Conform datelor Cegedim, Antibiotice ocupa locul noua in topul celor mai importanti jucatori, cu o cota de piata de 3,2%.

In prezent, mai mult de jumatate din producatorul iesean este detinut de AVAS, alti actionari importanti fiind fondul de investitii Broadhurst si SIF Oltenia.

Locul 10 in topul Cegedim este ocupat de producatorul american Schering-Plough, care a realizat in Romania anul trecut vanzari de aproximativ 25 de milioane de euro, in timp ce pentru anul in curs valoarea acestora ar putea atinge 35 de milioane de euro. In 2005, cele mai mari cresteri ale vanzarilor au fost inregistrate de medicamentele destinate sistemului cardiovascular, cele pentru sistemul nervos central si cele pentru sange si organe hematoformatoare.

Pe termen mediu, se estimeaza ca tot medicamentele cardiovasculare vor fi vedetele consumului. "Principalul segment al pietei va fi reprezentat de medicatia cardiovasculara. Estimam de asemenea ca vor inregistra ritmuri importante de crestere medicamentele destinate tratarii afectiunilor sistemului nervos central, antibioticele orale, medicatia antineoplazica (pentru tratamentul cancerului)", a declarat Gabriel Cernica, director de marketing si dezvoltare la LaborMed Pharma.

De cealalta parte, anti-infectioasele sistemice, antineoplazicele si cele destinate tubului digestiv au avut cele mai mici cresteri.



Consolidare pe piata distributiei romanesti de medicamente

O piata despre care majoritatea jucatorilor spun ca se va cerne in perioada urmatoare este cea a distributiei de medicamente.

DacA in prezent numarul jucatorilor este relativ mare, mare parte dintre ei s-ar putea vedea pusi in situatia de a parasi "scena" romaneasca de profil.

"In prezent, pe piata din Romania sunt activi peste 50 de jucatori si nu vor fi activi mai mult de 10 in urmatorii cinci ani. La ora actuala este cea mai segmentata piata, iar tendinta actuala ar trebui sa fie de consolidare a companiilor distribuitoare", a declarat Dragos Dinu, CEO al A&D Pharma.

Cele mai importante companii prezente in domeniul distributiei de medicamente sunt Mediplus, parte a grupului A&D Pharma, Montero, Relad, Fildas Trading, Medimfarm, Farmexim, Farmexpert. Majoritatea jucatorilor activi in distributie si-au dezvoltat si primele lanturi de farmacii

"In acest moment se contureaza doua directii de actiune. Prima, dezvoltarea lanturilor de farmacii, care face parte din strategia de integrare a business-ului, cu cresterea profitabilitatii, dar si a atractivitatii pentru marii jucatori europeni care deja dau tarcoale distribuitorilor autohtoni. A doua, marii distribuitori locali au demarat proiecte noi privind dezvoltarea unor centre logistice mamut, mizand probabil pe cartea trecerii la statutul de firme cu expertiza deosebita in logistica", Marcian Gavrilescu, director general al LaborMed Pharma Trading.

Spre care din cele doua domenii se vor orienta in aceste conditii jucatorii? "Investitiile in retail sunt exclusiv pe termen lung pe cand cele in partea de distributie au o flexibilitate mult mai mare. Distributia se adreseaza pietei in ansamblu pe cand retailul se adreseaza ariei geografice in care te pozitionezi cu fiecare locatie", a spus Dragos Dinu

Daca piata de retail este plafonata de sistemul de asigurari pe de o parte si de adaosurile impuse de Ministerul Sanatatii, nici pe distributie situatia nu ofera prea mult loc de manevra.

"Piata de distributie ar putea genera si modele de afaceri complementare care sa o faca mai interesanta, pentru ca si ea este plafonata de preturile impuse de stat", explica Dinu.

Cu toate acestea, nici distribuitorii de medicamente nu sunt scapati din vizor de investitorii straini, astfel ca perioada care urmeaza se anunta a fi agitata si in acest domeniu.

"Toate firmele de distributie farmaceutica sunt, in acest moment, listate spre vanzare. Evident ca fiecare incearca sa-si adauge componente noi si sa-si upgradeze logistica la nivelul marilor companii din Vest. Este de presupus, asadar, ca se va investi in continuare, corelat si cu noile norme ale Ministerului Sanatatii privind Regulile de Buna Practica si Distributie, ceea ce va conduce la falimentul jucatorilor mici, de la pozitia 20 in jos, dar si la cresterea valorii in cazul unei preluari viitoare", spune Marcian Gavrilescu, director general al LaborMed Pharma Trading.

Si pe partea de farmacii se anunta miscari importante. Acestea au inceput anul trecut, cand A&D Pharma a achizitionat lantul de farmacii Europharm detinut de gigantul britanic GlaxoSmithKline. Tranzactia a avut o structura complexa, valoarea pachetului de actiuni fiind estimata de surse din piata la aproximativ 10 milioane de euro.

"Este normal ca aceasta tendinta sa continue atat in privinta retailului, cat si a distributiei. Sunt convins ca primele noi achizitii vor fi anuntate in lunile urmatoare si vor reprezenta inceputul consolidarii pietei farmaceutice din Romania", spune Dragos Dinu

Pe piata erau prezente la nivelul anului trecut aproximativ 4.500 de farmacii, din care cele mai importante sunt Sensiblu - parte a grupului A&D Pharma, Help Net, Catena - apartinand grupului de firme Fildas, Remedio - Montero si farmaciile Dona, detinute de Siepcofar.

Cea mai mare retea locala de farmacii este insa Sensiblu, care a realizat in 2005 o cifra de afaceri de 63,7 milioane de euro.

Pentru acest an, reprezentantii companiei estimeaza vanzari de peste 120 de milioane de euro.

Liderul pietei de distributie, compania Mediplus, a realizat in 2005 o cifra de afaceri de 220 de milioane de euro.

Aceasta detine o cota de piata pe partea de retail de 18,21%.

Mediplus dispune de 12 depozite si 4 birouri locale si colaboreaza cu 180 de producatori romani si straini. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO