Piaţa de servicii de comunicaţii pentru companii va înregistraîn acest an o nouă scădere, pe fondul "recesiunii severe", însăevoluţia cotelor de piaţă pentru cei mai mari jucători de pe piaţatelecom rămâne subiectul unei competiţii strânse în contextul încare clienţii sunt dispuşi să-şi schimbe furnizorii sau săachiziţioneze şi echipamente sau servicii de suport care le potoptimiza costurile, spune George Makowski, directorul diviziei debusiness a Romtelecom.
"Companiile se uită la facturile telecom, îşi reevalueazăcheltuielile, îşi optimizează costurile. Marile companii îşireduc numărul de linii de telefonie fixă, se întreabă dacă nu sepot descurca cu 8 linii în loc de 10. Ceea ce vedem pe piaţă estecă de la cele mai mari 1.000 de companii din România până laministere şi firmele mici se reduc cheltuielile. Nu doartelefonul fix, ci şi mobilele, absolut tot", explică oficialulRomtelecom.
Noul val de reduceri ale bugetelor telecom vine după un an 2009 încare piaţa telecom a scăzut cu 13%, la 4 mld. euro, după mai mulţiani de creştere neîntreruptă.
Totuşi, "greul" scăderilor a fost contabilizat de operatorii detelefonie mobilă, piaţă pe care românii au cheltuit cu 400 mil.euro mai puţin anul trecut, iar Romtelecom are încă motive săvadă zone cu potenţial de creştere chiar şi în acest context depiaţă, crede Makowski.
Britanicul care prelua în urmă cu aproape patru ani conducereanou-înfiinţatei divizii de business a Romtelecom, cu sarcina de acrea aproape de la zero o forţă de vânzări care să lupte pentruclienţi pe o piaţă în mod atipic dominată de operatorii detelefonie mobilă, spune că acum operatorul poate concura mult maieficient atât cu rivali ca Orange şi Vodafone, cât şi cuRCS&RDS sau UPC.
Procesul de restructurare prin care a trecut Romtelecom în ultimiiani şi care a dus la o reducerea costurilor companiei a permisoperatorului, spre exemplu, să lanseze în această vară - "operioadă moartă pentru vânzări" - o campanie prin care a oferitfirmelor mici voce fixă şi internet la tariful de 10 euro, câtcostă în mod obişnuit doar telefonia fixă. Campania a adus aproape3.000 de clienţi la Romtelecom.
După o lungă perioadă în care mii de companii mici şi-auîntrerupt activitatea sau au intrat în faliment, există, chiar şiîn acest an, unele semne timide de revernire: "De la începutulanului am înregistrat un număr de 5.000 de noi clienţi companiicare au cumpărat servicii de internet de la Romtelecom".
Şeful diviziei de business a Romtelecom leagă aceste rezultateleşi de faptul că Romtelecom a reuşit să-şi construiască o echipăde vânzări şi un portofoliu de produse cu care să poată atacaeficient piaţa. Una dintre "arme" este un call-center înfiinţatîn Braşov, care sună clienţii pentru a le propune oferte dinpartea companiei. Call-center-ul înfiinţat în 2008 cu 40 deangajaţi nu a atins dezvoltarea anticipată iniţial (90 deoameni) însă are totuşi cu 10 oameni mai mult în prezent, în ciudaunei pieţe în scădere, spune Makowski. Oficialul Romtelecomspune că schimbările prin care a trecut compania şi extindereaportofoliului oferit companiilor - inclusiv cu servicii desuport IT sau livrare de echipamente IT - au ajutat la schimbareapercepţiei Romtelecom pe piaţă atât din punctul de vedere alclienţilor, cât şi al rivalilor. "Înainte era o modă ca toatălumea să plece la operatorii mobili, acum sunt şi oameni care vinde la mobili spre noi."
Portofoliul nou de produse, care va fi completat cu PC-uri şiservere Dell - în urma unui parteneriat exclusiv cu companiaamericană -, dar şi extinderea gamei de servicii de suport IT şi orelaţie "mai strânsă" cu Cosmote ar trebui să ajute Romtelecomsă-şi majoreze cota de piaţă în ciuda contextului dificil,speră Makowski.
Romtelecom este controlată de grupurile OTE (Grecia) şi DeutscheTelekom (Germania).
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels