Companii

UPC descrie într-un raport către acţionari competiţia dură cu RCS&RDS din Europa Centrală şi de Est

UPC descrie într-un raport către acţionari competiţia dură cu RCS&RDS din Europa Centrală şi de Est

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

20.03.2011, 23:55 381

Compania RCS&RDS, deţinută de omul de afaceri Zoltan Teszaridin Oradea, a fost în 2010 unul dintre cei mai mari competitori aiUPC din Europa Centrală şi de Est, iar pla­nu­rile de expansiuneale românilor, renumiţi pentru "preţurile lor agresive", arată căşi în 2011 competiţia va fi dramatică, potrivit rapor­tu­lui anualcătre acţionari al grupului american Liberty Global.

"Pe cele mai multe pieţe din Europa Cen­trală şi de Estexperimentăm o competiţie semni­ficativă din partea Digi TV,platforma de tele­viziune prin satelit a RCS&RDS, o com­panieromânească de cablu, telefonie şi internet care ne vânează clienţiinoştri de cablu şi satelit cu pachete la preţuri agresive. În plus,com­pania românească şi-a construit propria infrastructură în zonecare erau acoperite de reţeaua noastră de cablu, în Ungaria,România şi Slovacia", potrivit datelor din raportul pe 2010 alLiberty Global, proprietarul UPC.
UPC este ţinta de achiziţie a rivalului său RCS&RDS, otranzacţie care dacă s-ar realiza, ar crea un "monstru" pe piaţatelecom ro­mâ­neas­că, cu peste 10 milioane de abonaţi.
RCS&RDS, cea mai mare companie de co­mu­nicaţii controlatăde un antreprenor român, s-a extins puternic cu servicii TV şi decomu­ni­caţii în ţările din regiune, dar şi în Italia şi Spania şise luptă pentru clienţi cu UPC pe patru pieţe din Europa Centralăşi de Est: România, Ungaria, Cehia şi Slovacia. "Ca şi în Ungaria,Digi TV este un competitor agresiv pe tele­vi­ziunea prin satelitşi în România, Cehia şi Slo­vacia. RCS&RDS oferă servicii deteleviziune prin satelit pentru 12%, 6% şi 17% din gospodăriilecare folosesc servicii video din România, Cehia şi Slovacia, întimp ce cota UPC este, pe aceleaşi pieţe, de 3%, 2%, respec­tiv2%", potrivit datelor din raportul Liberty Global.
În România, cea mai mare piaţă pentru ser­viciile TV dinregiune, unde unul dintre com­petitorii semnificativi este şifostul mo­no­pol din telefonia fixă Romtelecom, RCS&RDS esteliderul pieţei, potrivit datelor din raportul fir­mei americane."Digi TV a venit cu infra­struc­tura proprie în părţi din Româniaacoperite de reţeaua noastră de cablu şi în 2010 a lansat unserviciu de cablu digital, pentru a concura cu serviciile similareale UPC România."
În ceea ce priveşte operaţiunile sale din România, americaniiscriu în raport că acestea sunt concentrate în principal în douăclustere regionale, care includ 10 dintre cele mai mari 12 oraşedin România (care au peste 200.000 de locuitori). "Din numărultotal de clienţi ai serviciilor de cablu TV 10,6% sunt abonaţi lapachete triple-play (telefonie, internet, TV - n. red.), iar 21,5%la pachete 2play (telefonie şi TV sau net şi TV - n. red.)."
Citând estimări interne, ajustate cu date din alte diferitesurse, Liberty Global susţine că o treime din reţeaua sa de cabludin România se află în zone în care au infrastructură şi alţioperatori de cablu.
UPC România, numărul doi pe piaţa locală de servicii TV, aobţinut în anul 2010 venituri de 120,9 mil. euro, în scădere cu2,03%. Com­pania şi-a redus însă ritmul de scădere al veni­turilordupă ce în 2008 şi 2009 acesta atinsese valori de 15 şi 16%.Numărul clienţilor a scăzut anul trecut cu 7,4%, la 1,156 milioane,din cauza condiţiilor economice dificile, în special pentruclienţii din sectorul bugetar şi cei cu venituri sub medie.
"Înrăutăţirea indicatorilor macroeconomici în anumitesectoare, cum ar fi cel bugetar, a menţinut presiunea economicăasupra clienţilor, cu precădere asupra celor cu venituri sub medie,aceasta traducându-se într-o di­mi­nuare a bazei de clienţi pesegmentul de televiziune analogică", potrivit oficialilor UPCRomânia.
Baza de clienţi a UPC a coborât de la 1,249 milioane la fineleanului 2009 la 1,156 milioane la 31 decembrie 2010, iar numărulunităţilor ge­neratoare de venituri (abonamente) s-a redus cu 7%,de la 1,667 milioane la 1,552 milioane.
Rezultatele pe 2010 sunt "foarte bune" având în vederesituaţia de pe piaţă, a comentat cifrele pentru ZF Iulia Florea,directorul operaţional al UPC România: "Considerăm că rezultatelepe anul 2010, respectiv o scădere cu doar 2% a cifrei de afaceri,sunt foarte bune ţinând cont de contextul economic şi de trendulgeneral al industriei".
Romte­lecom, unul dintre cei mai mari rivali ai UPC, a anunţatpentru 2010 venituri de 717 mil. euro, în scădere cu 8%. Şi Orangeşi Vodafone au închis 2010 cu venituri în scădere cu peste7%.
RCS&RDS şi-a mărit în primele nouă luni din 2010 cu 11%numărul de abonamente şi a avut şi încasări mai mari deşi ritmul decreştere a scăzut, potrivit unui raport al agenţiei de ratingMoody's. În 2009 RCS&RDS a avut un profit operaţional de 274mil. $, la venituri de 710 mil. $.
În altă ordine de idei, potrivit datelor din raportul LibertyGlobal, UPC România a reuşit să-şi diminueze în 2010 cheltuielile,inclusiv pe cele generate de facturile neîncasate. Una dintreexplicaţii pentru îmbunătăţirea performanţelor o reprezintăevaluarea mai atentă a riscurilor potenţiale generate de clienţiicompanii, explică Iulia Florea. "În 2010 unul dintre obiectivelenoastre a fost reducerea costurilor (...). Această reducere fiindrezultatul direct al unui proces de colectare a creanţelorîmbunătăţit, atât pe segementul rezidenţial, cât şi pe cel de B2B.Politica noastră de vânzare a avut în vedere o revizuire mult maiatentă a clienţilor B2B. În acest fel s-a redus riscul de neplată afacturilor într-un contex nefavorabil macroe­co­nomic."
Cum descrie UPC războiul cu RCS&RDS pe pieţele dinregiune

  • România - Digi are o cotă de piaţă de patru ori mai mare decâtnoi pe televiziunea prin satelit. RCS a intrat cu reţeaua proprieîn diferite zone acoperite de infrastructura noastră de cablu. Esteun competitor cu preţuri agresive.
  • Ungaria - RCS&RDS ne concurează cu servicii prin cablu şisatelit şi are preţuri agresive. Este unul dintre cei mai maririvali, după subsidiara Deutsche Telekom.
  • Cehia - compania românească este şi în Cehia unul dintrecompetitorii importanţi pe televiziune prin satelit.
  • Slovacia - RCS&RDS intenţionează să intre cu cablu înzonele acoperite în prezent de noi, pentru a oferi pachete 3play(telefonie, internet şi televiziune).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO