Eveniment

ANPC nu ştie de joacă: Vânzătorii de jucării au fost amendaţi cu două milioane de lei

ANPC nu ştie de joacă: Vânzătorii de jucării au fost...

Autor: Andreea Tobias

11.01.2023, 10:20 57

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a făcut ample verificări legate de siguranţa jucăriilor, controlând inclusiv site-urile de prezentare şi publicitate şi a dat amenzi de peste 2 milioane de lei. 

„În unele dintre situaţii, joaca a devenit un parcurs cu pericole, în condiţiile în care acestea nu ar trebui să existe. Mă gândesc, ironic, că cel care a adus jucăriile neconforme pe teritoriul României poate fi doar Moş Crăciun, altfel este greu de imaginat că au reuşit operatorii economici să le treacă peste controlul obligatoriu din zonele de vamă sau de frontieră. Lipsa marcajului CE este o abatere flagrantă care trebuie să fie în mod obligatoriu în atenţia tuturor autorităţilor ce pot stopa fenomenul. Atât timp cât aceste produse sunt destinate exclusiv utilizării de către cei mici, mă gândesc că fiecare lucrător în cadrul autorităţilor, care se confruntă cu astfel de importuri, ar trebui să aibă o dublă responsabilitate atât ca părinte, cât şi ca funcţionar public.Am convingerea că, la un moment dat, lupta de culise va înceta în favoarea protejării intereselor consumatorilor. Autoritatea noastră abia aşteaptă să fie din nou desemnată pentru a putea desfăşura acţiuni de control la punctele de intrare în ţară a acestor produse”, spune Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.

În ceea ce priveşte vânzarea directă, au fost controlaţi 412 operatori economici, iar din punctul de vedere al cantităţii de mărfuri verificate, aceasta s-a ridicat la peste 58.000 de produse, în valoare de circa 2,4 milioane de lei, 71 % dintre acestea înregistrând abateri.

Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat diverse tipuri de sancţiuni contravenţionale, după cum urmează:

- 343 amenzi contravenţionale, în valoare totală de circa 2 milioane lei
- 148 avertismente
- oprirea temporară de la comercializare a circa 8.000 de jucării, în valoare de peste 150.000 lei, până la remedierea deficientelor constatate
- oprirea definitivă de la comercializare a peste 22.000 de jucării neconforme, în valoare de circa 700.000 lei.

Abaterile constatate au fost:

- lipsa menţionării, pe eticheta produsului, a numelui si adresei producătorilor şi/ sau a importatorilor
- lipsa numărului unic de identificare a jucăriei, respectiv a lotului, a numărului de serie al modelului sau altui element de identificare, care trebuie să coincidă cu cel din declaraţia de conformitate
- lipsa marcajului de conformitate CE, care trebuie să fie aplicat în mod vizibil, lizibil şi de neşters fie pe jucărie, pe o etichetă ataşată sau aplicată, fie pe ambalaj
- lipsa avertismentelor specifice şi a indicaţiilor privind precauţii de utilizare pentru anumite categorii de jucării şi în funcţie de vârsta utilizatorului, de pe etichetele acestora
- lipsa menţiunilor referitoare la substaţele chimice pe care le poate conţine jucăria, pe eticheta de produs
- lipsa traducerii, în limba română, a elementelor de identificare, a avertismentelor specifice sau a instrucţiunilor de utilizare
- comercializarea unor jucării considerate periculoase, al căror material de umplere poate fi cu uşurinţă extras şi înghiţit de copii sau care au elemente de mici dimensiuni, substanţe chimice ori elemente ataşate de tip ”păr artificial”, blană sau pluş, foarte uşor detaşabile, care de asemenea, puteau fi lesne ingerate sau inhalate
- comercializarea unor jucării notificate deja pe sistemul de alerte al Uniunii Europene, pentru produse nealimentare – RAPEX
- comercializarea unor jucării second hand fără documente care să ateste efectuarea operaţiunilor de curăţare, dezinfecţie, dezinsecţie
- comercializarea unor produse cu substanţă chimică aflată în afara datei limită de utilizare
- lipsa menţionării datei producţiei şi a celei limită de utilizare în cazul unor produse care conţin cosmetice sau substanţe chimice
- nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa afişării procentelor de reducere, a preţului final, a perioadei în care se desfăşoară promoţia, a faptului că oferta se referă la stocul disponibil de bunuri, afişarea ofertei „2 la preţ de 1”, fără a putea fi probată
- neafişarea preţului de vânzare a produsului.

În cazul vânzării online, au fost controlaţi 9 operatori economici, la 6 dintre acestea înregistrând abateri.

Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat diverse tipuri de sancţiuni, după cum urmează:

- 1 amendă contravenţională, în valoare totală de circa 2.000 lei
- 5 avertismente
- 3 măsuri de remediere a abaterior de informare de pe site-urile verificate.

Neregulile constatate au fost:

- menţionarea pe site a unor legi care au fost abrogate între timp
- lipsa menţionării, în mod clar şi precis,pe site, a termenului de rambursare a sumelor în cazul retragerii din contract, respectiv faptul că cele 14 zile decurg de la data la care consumatorul informează vânzătorul de decizia de retragerea din contract
- lipsa menţionării informaţiei privind avertismentul de vârstă, astfel încât consumatorii să fie informaţi în mod complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor oferite şi să facă o alegere raţională
- lipsa oricăror informaţii referitoare la produs
- lipsa traducerii în limba română a informaţiilor referitoare la produs, de pe site.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO