Media & Advertising

Atractia fara interes

05.08.2005, 20:00 8

Saptamana aceasta a facut destule valuri un sondaj comandat de CNA despre comportamentul de consum mediatic al elevilor cu varste cuprinse intre 11 si 18 ani. Ingrijorarile in legatura cu "soarta copiilor nostri" sunt doar comice si sondajul, ca orice sondaj, trebuia sa contina si astfel de date "tari" - nu doar presa e senzationalista, ci si institutele de sondaj!...

Cititul romanelor era considerat un viciu in secolele trecute. Acum, cititul apare automat ca o indeletnicire nobila si televiziunea, ca una perversa... Numai ca, si in cazul televiziunii, si in cazul oricarei alte activitati, foarte important este ce consumi, si nu actiunea in sine.

Dincolo de strigatele disperate cu deja celebrele sloganuri "prea multa violenta" sau "copiii nostri sunt bolnavi de televizor", unele date sunt mai mult decat interesante - nu neaparat acelea in care manelistul Guta apare ca un personaj foarte iubit. Sa luam, pentru ca asta ne intereseaza aici, raspunsurile legate de publicitate. Elevii intre 11-18 nu sunt in nici un caz indiferenti fata de evenimentul publicitar. Numai ca se raporteaza special la el.

La intrebarea "In ce masura esti influentat de reclame?", 35% au raspuns "Imi atrag atentia, dar nu ma intereseaza", 29,4 % au bifat "Imi starnesc interesul, 25,5% au raspuns "Ma ajuta sa ma orientez catre anumite produse". Aceasta pentru categoria 15-18 ani (nu mult diferite de celalalt esantion, 11-14 ani).

Rezultatele inregistrate la categoria "Imi atrag atentia, dar nu ma intereseaza" au drept consecinta directa reclamele pe care elevii le-au retinut in ultimul timp: Pepsi, Milka, Danone, Danonino, Fanta, Sprite, Unirea. Sunt probabil si cele mai agresive campanii (prin numarul de spoturi difuzate si uneori prin continut), nu neaparat cele mai reusite. Ceea ce conteaza este popularitatea marcii. Cei mai multi dintre elevi consuma indi-ferent publicitate, adica recunosc ca reactioneaza la diversi stimuli, fara a fi neaparat gata sa si consume produsul respectiv. Il retin si atat: ceea ce este deja foarte important! Este de altfel un trend general: brandul este mai important decat produsul, mai mult inseamna sa spui "am auzit" decat sa spui "am consumat". O fi valabil pentru toate produsele?

Aceasta maniera de a consuma publicitate mai ascunde o explicatie. 11-18 ani inseamna aproape o alta lume a consumatorului de televiziune. Cu adevarat socante au fost raspunsurile la categoria "Canalul TV preferat". Nu primele locuri au fost surprinzatoare (PRO TV, Antena1, AcasaTV, in aceasta ordine), ci acele posturi de pe la jumatatea clasamentului. Doar 1,8% (15-18 ani) dintre cei chestionati au trecut TVR in randul televiziunilor preferate... MTV si TVKlumea au cifre uriase (9,7%, respectiv 7,6%). TVR va avea cu adevarat un procent insemnat de "cultural si educational" doar atunci cand va reusi sa atraga cat de cat telespectatori tineri, in formare. Faptul ca adolescentii consuma atat de putin TVR nu este o mare surpriza in sine. Postul public nu poate avea castig de cauza in randul liceenilor unde domina religia "cool". Dar 1,8 este totusi un procent incredibil de mic.

Ati observat cata contorsionare, cate spasme, cate reactii ciudate apar in reclame in ultimul timp? In ultima campanie, copywriterii au luat (cam cu amandoua mainile) ideea spasmelor de placere dintr-o reclama vestica. Si uite asa, cand personajele consuma Ciuc intra intr-un soi de minicriza de calciu, destul de simpatica. In acelasi trend al miscarilor necontrolate isi face loc si deja celebrul dans haotic al sefului consumator de iaurt pe versurile "zice lumea ca-s nebuna". Ca sa nu mai vorbim de Pepsi Twist Light care, la atingerea sticlei, provoaca o fluturare a parului ca in reclamele de la sampon. Sa mai amintim si de acel domn care cotcodacea prin gospodarie de dragul gainilor? Ce-ar mai fi de spus in asa agitatie fizica si psihica: in caz ca apar manifestari neplacute, adresati-va medicului sau farmacistului.



* Costi Rogozanu este redactor-sef al revistei Apropo TV

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO