Lupta pentru atragerea clienţilor buni de la concurenţă a fostîncurajată de punerea în aplicare, la jumătatea lui 2010, aordonanţei privind creditele populaţiei prin care a fost eliminatobstacolul reprezentat de comisionul de rambursare anticipată,dar competiţia s-a încins abia în ultimele luni.
Competiţia s-a intensificat având în vedere că dobânzile laacest tip de împrumuturi au fost reduse, în medie, cu două-treipuncte procentuale în ultima jumătate de an şi multe bănci aueliminat cel puţin temporar comisioanele de analiză şiadministrare.
De exemplu, CEC Bank - una din primele bănci care au venit pepiaţă cu un produs de refinanţare - vinde acum împrumuturi cugaranţii la dobânzi nominale de 8,7% la lei, comparativ cu 11,3% înnoiembrie anul trecut. Grecii de la Bancpost au tăiat în acelaşiinterval de timp cinci puncte procentuale din dobânda la creditulde refinanţare fără garanţii şi afişează în prezent un cost nominalde 9,1%.
Clienţii ajung astfel să plătească rate lunare mai mici datorităscăderii dobânzilor, dar şi în condiţiile în care perioada derambursare sau data de scadenţă se modifică. Totuşi, creştereaperioadei de rambursare face ca în final clientul să plătească maimult decât în varianta iniţială.
În paralel cu scăderea dobânzilor multe bănci promit clienţilorplata taxelor notariale sau rambursarea cheltuielilor cu evaluareaproprietăţii aduse în garanţie. Şi comisioanele de analiză, carepot ajunge la 400-500 de euro în cazul împrumuturilor standard,au fost eliminate de anumite bănci. Taxele notariale şi comisionulde analiză au rămas principalele obstacole pentru clienţii care vorsă-şi schimbe banca după eliminarea comisionului de rambursareanticipată.
Cei mai mulţi clienţi vor bani în plus
Bancherii spun că în general clienţii care solicită orefinanţare nu apelează la această soluţie pentru că nu-şi mai potplăti ratele actuale, ci pentru că vor o sumă suplimentară sauîncearcă să-şi reducă gradul de îndatorare pentru a lua un creditnou.
"Majoritatea clienţilor care solicită refinanţare ajung săîmprumute şi sume suplimentare", spune Oana Petrescu,vicepreşedinte executiv responsabil cu retailul în cadrul BCR.
Petrescu nu a precizat ponderea clienţilor care solicită bani înplus, dar oficialii OTP Bank spun că 70-80% din cei care primesc orefinanţare solicită sume suplimentare, în timp ce la Raiffeisenponderea acestora ajunge la 90%. Totodată, jumătate din clienţiirefinanţaţi de Millennium împrumută mai mulţi bani decât necesarulpentru refinanţare, iar la Garanti ponderea acestora este de 40%.Doar britanicii de la RBS spun că principala motivaţie aclienţilor care cer refinanţare este scăderea ratei lunare, maiales că standardele de creditare din prezent nu le mai permitobţinerea unor sume suplimentare semnificative.
De cele mai multe ori băncile limitează sumele suplimentareacordate la 15-20% din suma necesară refinanţării, astfel căimpactul asupra creşterii soldului total al finanţărilor acordateeste nesemnificativ.
"Dimensiunea sumei suplimentare depinde de profilul clientuluişi de gradul de îndatorare. Majoritatea celor care optează pentrurefinanţare doresc să acceseze aceste sume", precizează RaduTopliceanu, director executiv aria clienţi persoane fizice încadrul Raiffeisen Bank.
La sfârşitul lunii februarie, clienţii individuali aveau creditede 99,8 miliarde lei la bănci, în creştere cu numai 1,9% faţă deaceeaşi lună din 2010, avansul fiind erodat complet deinflaţie.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels