Numărul de minute şi SMS-uri incluse a crescut de peste 15 oriîn trei ani, creşterea fiind stimulată de reglementări şicompetiţie
Piaţa locală a utilizatorilor de cartele preplătite detelefonie mobilă - care număra peste 15 milioane de simuri activela finele anului trecut - a fost în ultimii trei ani scena unoradintre cele mai spectaculoase şi agresive lupte comerciale întreOrange, Vodafone şi Cosmote - cei mai mari jucători de pe piaţalocală de comunicaţii mobile. În doar trei ani de zile, numărul deminute şi SMS-uri oferite de operatori lunar pentru utilizatoriide cartele a crescut de mai bine de 15 ori, în condiţiile în caretarifele au rămas aproximativ egale: de la aproximativ 200 deminute de apeluri şi SMS-uri în reţea oferite în ajunulsărbătorilor de iarnă din anul 2007 la 3.000 până la 5.000 deminute şi apeluri în reţea în prezent.
Care sunt explicaţiile acestor schimbări agresive din ofertacelor trei jucători? Reglementările care au intrat în vigoare înultimii ani şi care au stimulat competiţia între operatorii detelefonie mobilă au jucat un rol cheie în apariţia acestui tip deoferte, spune Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii deReglementare în Comunicaţii (ANCOM). "Ofertele lansate deoperatorii de telefonie mobilă şi fixă sunt rezultatulconcurenţei de pe piaţă, concurenţă promovată şi încurajată deANCOM prin măsurile pe care le-a luat de-a lungul timpului,începând cu regimul facil de autorizare al furnizorilor şicontinuând cu reglementarea tarifelor de interconectare sau culiberalizarea benzii GSM", declară Marinescu, adăugând că pe piaţade comunicaţii mobile un rol cheie l-a jucat introducereaportabilităţii numerelor, care le permite utilizatorilor săschimbe reţeaua fără să piardă numărul.
Pe de altă parte, ofertele tot mai agresive vin şi pe fondulmaturizării pieţei locale de telefonie mobilă, respectiv alcreşterii numărului total de utilizatori activi ai serviciilor decomunicaţii mobile, de la aproximativ 20 de milioane în decembrie2007 la peste 25 de milioane în decembrie 2009.
Creşterea bazei de clienţi a Cosmote la peste 7 milioane declienţi de la mai puţin de 100.000 în anul 2005 şi rezultatelecampaniilor duse anul trecut au jucat de asemenea un rol importantîn conturarea ofertelor din 2010.
Însă, oricât de agresive ar părea ofertele, acestea aduc rareoripierderi companiilor de telefonie mobilă, spune Adrian Ciobanu,managing partner al Reimens Group, o companie care oferăconsultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii.Cum se ajunge în această situaţie? Nu toţi clienţii ajung să"consume" toate minutele incluse, iar mulţi dintre ei activează,din neatenţie, şi opţiuni care nu le sunt necesare, spune Ciobanu.Întregul tablou este însă mult mai complex, explică el. "Având învedere obişnuinţa de consum, o parte dintre clienţi nu consumăniciodată minutele incluse, dar nici nu urmăresc acest lucru.Zona prepaid a reprezentat întotdeauna o sursă de câştigprofitabilă şi mai ales şi zona de unde vin mare parte aabonamentelor. Prepaid-ul aduce clienţi pe postpaid. Cauzaprofitabilităţii sunt în primul rând neatenţia şisuperficialitatea clienţilor."
Decembrie 2007
cea mai agresivă ofertă pe segmentul prepay aparţinea Cosmote şiincludea 300 de minute şi SMS-uri în reţea şi 10 minute naţionalepentru 5 euro pe lună.
Orange oferea 2.008 minute în reţea pe an (167 pe lună) cu 4euro pe lună. La Vodafone, utilizatorii primeau în schimbul a 3euro pe lună 200 de minute pe lună cu până la 5 numere favorite dinreţea.
Decembrie 2008
ofertele pentru cartelele prepay au fost între 300 şi 600 deminute şi SMS-uri în reţea, şi între 20 şi 60 de minute naţionale /internaţionale la tarife care au variat între 3,5 şi 5 euro pelună. Cea mai agresivă ofertă, de 600 de minute şi SMS-uri şi 60 deminute naţionale era la Cosmote.
Decembrie 2009
Cel mai mare număr de minute şi SMS-uri în reţea oferiteutilizatorilor de cartele prepay a fost de 1.000 şi a venit de laOrange, pentru 5 euro pe lună, oferta incluzând şi 70 de minute deapeluri naţionale. La Vodafone, clienţii au primit 700 de minute şiSMS-uri în reţea şi 70 de minute de apeluri naţionale pentru 5 europe lună. Oferta Cosmote a inclus 800 de minute şi sms-uri în reţeaşi 150 de minute de apeluri naţionale şi internaţionale pentru 5euro.
Decembrie 2010
Acest an a adus cele mai "generoase" oferte din parteautilizatorilor: 3.000 de minute şi SMS-uri de la Orange şi Vodafone(cu 5 euro pe lună) şi 5.000 de minute şi SMS-uri de la Cosmote (cu6 euro pe lună). Ofertele includ şi 75 de minute de apeluri cătrereţele naţionale sau internaţionale şi 75 de SMS-uri (Orange) şi 75de SMS-uri şi minute de apeluri naţionale şi internaţionale(Vodafone). La Cosmote, pe lângă cele 5.000 de minute şi SMS-uriclienţii primesc lunar un credit de 5,9 euro care poate fi utilizatpentru apeluri şi SMS-uri în alte reţele.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels