♦ În ultimii ani s-au dezvoltat puternic produse alternative la lapte şi lactate, bunuri din plante sau substanţe crescute în laborator ♦ Există astfel lapte de soia, orz, orez, cocos sau migdale ♦ La nivel global, vânzările de lapte vegetal sunt aşteptate să ajungă la 10 mld. dolari în acest an, fiind categoria din piaţa lactatelor cu cea mai rapidă creştere.
Vânzările de lapte vegetal au ajuns anul trecut la 86 mil. lei în România, în urcare cu aproape 50% faţă de 2019, analiză realizată de ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor. Ritmul de creştere s-a mai mult decât dublat în pandemie faţă de anii anteriori, conform aceloraşi date.
Mai mult, toată piaţa produselor din lapte a crescut în România în 2020 versus anul anterior cu circa 20%, deci un ritm mult mai lent, arată cifrele Euromonitor.
Piaţa proteinelor alternative se află pe un trend ascendent de câţiva ani, dar avântul va accelera în următoarea perioadă în întreaga lume, mai ales pe pieţele din SUA şi Europa, deci inclusiv România. Cele mai multe iniţiative în acest sens sunt disponibile momentan în piaţa de lactate, dar există deja mişcări şi în zona de carne.