Eveniment

Ponta cere rezilierea unui contract de deszăpezire. Şeful CNADNR: Ar fi mai ieftin dacă ne-am ocupa noi

Ponta cere rezilierea unui contract de deszăpezire. Şeful CNADNR: Ar fi mai ieftin dacă ne-am ocupa noi

Premierul Victor Ponta a arătat că firmele private care nu-şi mobilizează utilajele pe şoselele înzăpezite vor fi penalizate prin rezilierea contractelor. Foto: MediafaxFoto

Autor: Andreea Neferu

11.12.2012, 00:06 1146

Ninsoarea din ultimele zile a luat din nou şoselele româneşti prin sur­prindere, iar premierul Victor Ponta a cerut rezilierea contractelor cu firmele care nu îşi îndeplinesc obligaţiile de deszăpezire a drumurilor.

Întrebarea care se pune an de an odată cu declanşarea ninsorii este de ce se cheltuie zeci de milioane de euro pe deszăpezire, dar în cele mai multe cazuri şoselele rămân în continuare blocate.
Iarna trecută, spre exemplu, zeci de drumuri naţionale şi autostrăzi au fost blocate zile bune din cauza zăpezilor. Pentru acest an, premierul Victor Ponta a arătat că firmele private care nu-şi mobilizează utilajele pe şoselele înzăpezite vor fi penalizate prin rezilierea contractelor.
"Sunt probleme în special la contractele cu firmele private pentru deszăpeziri şi nu mai stăm pe gânduri: le reziliem contractele. Dacă au contracte şi nu sunt în stare să deszăpezească, asta e, le reziliem şi să ne dea în judecată dacă se simt nedreptăţiţi, dar nu stăm cu porţiuni de drum la care avem teoretic responsabili şi practic nu", a spus Ponta la comandamentul de iarnă convocat luni la Guvern, potrivit Mediafax.
O variantă ce ar putea reduce considerabil costurile cu deszăpezirea ar fi ca această activitate să fie realizată de stat, direct sau indirect, în contextul în care nu ar mai fi plătite taxe de staţionare a utilajelor, iar mobilizarea echipamentelor s-ar face mai rapid.
În Dolj, spre exemplu, desză­pezirea celor 1.200 de kilometri de drumuri judeţene se face cu ajutorul unei firme, LDP, la care Consiliul Judeţean Dolj este acţionar.
"Compania are un contract de administrare pe 10 ani, care va expira în 2015, prin care se ocupă de întreţinerea drumurilor judeţene, dar şi de deszăpezire. Este mai avantajos aşa, nu plătim timpii de staţionare ai utilajelor de deszăpezire. Dacă mai are nevoie de utilaje, firma respectivă închiriază, dar în general s-au descurcat cu utilajele proprii. Anul trecut, deszăpezirea în Dolj a costat circa 5 milioane de lei", a declarat Cristinel Iovan, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Dolj.
Contactat de ZF, Mircea Pop, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a recunoscut că aceeaşi formulă prin care compania de drumuri să-şi deszăpezească singură şoselele din subordine ar fi o variantă mult mai ieftină şi pentru autostrăzi şi drumuri naţionale.
"Dacă guvernul hotărăşte să ne dotăm cu ceea ce ne trebuie pentru deszăpezire şi să ne ocupăm noi de asta, şi deszăpezirea ar fi mai ieftină. Dar trebuie spus că vorbim de investiţii mari în utilaje, de sute de milioane de euro. Sprijin această idee şi chiar vreau să încep un program de redotare a CNADNR cu utilaje de deszăpezire, dar acest lucru ia ani", a declarat Mircea Pop. Totodată, el a precizat că până în 2003-2004 CNADNR se ocupa cu deszăpezirea drumului, însă "la presiunea băncilor finanţatoare" s-au creat societăţi comerciale care să se ocupe de acest lucru. "Unele societăţi s-au privatizat, altele au dispărut, având în vedere că este un business sezonier", a afirmat Pop.
Victor Ponta a arătat, în cadrul comandamentului de iarnă convocat ieri la guvern, că în zona de vest, respectiv Timiş, Caraş-Severin, Arad, Mehedinţi, au fost înregistrate probleme foarte mari din cauza viscolului şi a arătat că şi celelalte judeţe trebuie să fie pregătite pentru fenomenele de iarnă.
În acest context, directorul general al CNADNR Mircea Pop, prezent la reuniunea de la Guvern, a declarat că a existat o problemă cu o firmă "veche, românească" la deszăpezirea auto­străzii Arad-Timişioara, unde nu au fost adusese utilajele prevăzute în contract.
"Afară! Şi puneţi-i pe lista neagră, să nu mai primească niciun contract cu statul român dacă nu sunt în stare să se ţină...", a solicitat premierul Ponta.
Întrebat de ZF, directorul CNADNR nu a dezvăluit numele com­paniei care nu a trimis utilaje de deszăpezire pe autostrada Arad-Ti­mi­şoara, declarând că acesta va fi anunţat în zilele următoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO