Opinii

Care sunt schimbările fundamentale din viitoarea lege a achiziţiilor publice: dispare criteriul preţului celui mai mic

Care sunt schimbările fundamentale din viitoarea lege a...
26.08.2015, 00:04 1469

Viitoarea lege a achiziţiilor publice care va intra în vigoare în 2016 va avea drept unic cri­teriu de atribuire a contractelor de achiziţie publică „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic“ şi nu „preţul cel mai mic“.

În actuala legislaţie, poate fi ales un singur criteriu de atri­bu­ire a contractelor de achi­zi­ţie pu­blică dintre două va­riante pre­stabilite: fie „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic“, fie, în mod ex­clu­siv, „preţul cel mai scăzut“. Ca ur­mare, pre­ţul cel mai scăzut este folosit în pro­porţie covâr­ş­itoare ca principal criteriu de atri­buire, ceea ce de multe ori a dus la pres­ta­rea de servicii şi lucrări de calitate slabă, opi­nea­ză avocaţii Nico­lae Ursu şi Cristiana Diţoiu unul din avan­ta­je­le viitoarei legi a achiziţiilor pu­blice ce ur­mea­ză să intre în vigoare de la 1 ia­nuarie 2016 şi care, în opinia celor doi, va adu­ce schim­bări majore în materie de achiziţii publice.

În prezent, nu există reglementări exprese cu privire la modificarea contractelor de achi­ziţie publică. Noua lege va stipula cazurile în care modificarea contractului de achiziţie pu­blică nu impune organizarea unei noi pro­ceduri de atribuire. Această nouă prevedere va fi foarte utilă în limitarea semnificativă a prac­ticii prin care valoarea iniţială a con­tractului este substanţial majorată prin acte adi­ţionale, fără organizarea unei noi pro­ce­duri de atribuire.

Potrivit noului proiect, ofertanţii vor putea depune o declaraţie pe proprie răspundere, numită DUAE (documentul unic de achiziţie european), prin care atestă că îndeplinesc criteriile de participare şi selecţie pentru procedura de achiziţie publică, fără a mai fi necesară depunerea certificatelor care să dovedească acest lucru.

O altă prevedere importantă: candidatul va fi obligat să menţioneze în ofertă părţile din contract pe care urmează să le sub­con­tracteze. În cazul în care se permite expres prin documentele de achiziţie, candidatul va putea subcontracta 5% din valoarea con­trac­tului, fără să fie nevoit să informeze auto­ritatea contractantă. În cazul în care pragul de 5% este depăşit, trebuie să se precizeze par­tea din contract care va fi subcontractată. Pe de altă parte, faptul că nu se precizează un număr maxim de subcontractanţi determină o lipsă de control asupra numărului acestora, ceea ce ar putea duce la fragmentarea artificială a servi­ciilor către mai mulţi subcontractori care nu de­păşesc pragul de 5% şi, în consecinţă, la în­greunarea gestionării relaţiilor cu aceştia de către autoritatea contractantă.

Cu acordul autorităţii, contractantul va avea dreptul de a implica noi subcontractanţi, pe durata executării contractului, cu condiţia ca nominalizarea lor să nu reprezinte o modificare substanţială a contractului.

Citeşte opinia integrală aici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO