PreÅ£ul principalelor 15 aliÂmente din coÅŸul de consum reaÂlizat de ZF a scăzut în ultima lună cu aproape 4% ca urÂmare a reducerilor ÅŸi proÂmoÂÅ£iilor operate de producători ÅŸi retaileri pentru a vinde stocurile deja create. Jucătorii din comerÅ£ ÅŸi analiÅŸtii spun însă că această situaÅ£ie este temporară, dată de faptul că în primele luni din an consumul este redus. Mai mult, majorările viitoare de preÅ£ la energie ÅŸi utilităţi urmează să ridice din nou preÅ£urile ÅŸi la alimente.
„La produsele de bază - precum uleiul sau zahărul - ÅŸi la legume-fructe au scăzut puternic preÅ£urile, pe de-o parte deoarece anul agricol a fost foarte bun, pe de alta pentru că a fost marfă multă în piaţă, iar atât producătorii, cât ÅŸi retailerii au încercat să o vândă apelând la promoÅ£ii ÅŸi oferte. La rafturile din magazine găseÅŸti reduceri de până la 60%“, spune Sorana Georgia, directorul lanÅ£ului de supermarketuri Billa, cu afaceri de circa 270 mil. euro în 2012, ultiÂmul an pentru care există date publice. Ea afirmă însă că pe o piaţă puternic concurenÅ£ială, reducerile ÅŸi promoÅ£iile nu ridică substanÅ£ial vânzările. „Omul este împovărat ÅŸi de alte cheltuieli în contextul în care cresc preÅ£urile la utilităţi ÅŸi la energie. Aceste majorări s-ar putea vedea ÅŸi în preÅ£urile de la raft“, explică ea.