Rompetrol Rafinare, Automobile Dacia, Petrotel Lukoil, OMV Petrom şi ArcelorMittal Galaţi sunt cei mai mari importatori din economie în 2012, potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică. Anul trecut, valoarea importurilor a fost de 54,6 miliarde de euro (în creştere cu 0,6% faţă de 2011), iar ponderea primelor 100 de companii în total importuri a fost de 38,7% (faţă de 39,4% în 2011), potrivit datelor de la INS.
Datele despre valoarea importurilor pentru fiecare companie în parte sunt, la fel ca în cazul exportatorilor, ţinute la secret. ZF a publicat recent şi topul celor mai mari 100 de exportatori din România, iar o analiză comparativă a celor două clasamente arată că 60% dintre cei mai mari 100 de importatori sunt prezenţi şi în topul celor mai mari 100 de exportatori.
„Există o simetrie clară, la care mă aşteptam, între topurile exportatorilor şi cele ale importatorilor. Nominal, marii importatori se regăsesc în marile companii exportatoare. În capul listelor, atât la importatori, cât şi la exportatori, sunt Automobile Dacia, Rompetrol, Petrotel, Celestica, OMV Petrom sau Honeywell. Există o simetrie formidabilă, importurile sunt într-o mare măsură o proiecţie în oglindă a exporturilor din cauza nevoii de asigurare a materiei prime“, explică prof. dr. Cezar Mereuţă, cercetător în economie.
Topul importatorilor scoate pentru prima dată la lumină informaţii despre cei mai mari importatori din retail (Lidl şi Kaufland), dar şi despre multinaţionale precum Coca-Cola, Nestlé sau Mondelez (fosta Kraft Foods).
Cele mai mari companii importatoare activează în sectoare precum producţia de componente auto, medicamente, petrol şi gaze sau în retailul alimentar.
„Majoritatea producătorilor de componente auto din România importă materia primă, în condiţiile în care piaţa locală nu se ridică la anumite standarde, impuse de clienţii acestora. Compania noastră importă 70% din materia primă de pe diverse pieţe din Europa, în special din Germania. De exemplu, în România sunt puţini cei care ne pot furniza plăci electronice, materia primă necesară în procesul nostru de producţie şi suntem nevoiţi să importăm aceste plăci. Restul de 30% din materia primă utilizată în producţie ne este furnizată de companii locale“, a spus Mihaela Forgaciu, director general al Preh România. Compania Preh deţine o fabrică la Ghimbav, judeţul Braşov, unde sunt fabricate componente pentru clienţi precum BMW, Volkswagen, Skoda, Audi sau Daimler.
Profesorul Mereuţă spune că unele companii, cum este Dacia, au fost nevoite să importe materie primă, deşi iniţial aveau de gând să o cumpere de pe piaţa locală.
„Automobile Dacia ar fi trebuit să cumpere tablă de la ArcelorMittal Galaţi, însă combinatul nu a respectat contractul de după privatizare şi nu livrează ce are nevoie Dacia, care este astfel nevoită să importe“, a mai spus profesorul Mereuţă.
Surpriza în topul importatorilor a venit din partea reţelelor de supermarketuri Lidl şi Kaufland, parte din grupul controlat de miliardarul german Dieter Schwartz, care ocupă locurile 22 şi 34 în topul celor mai mari importatori din 2012, fiind astfel retailerii pe rafturile cărora se regăsesc cele mai multe produse aduse direct din străinătate.
Cu alte cuvinte, alimentele aduse anul trecut de nemţi au cântărit în balanţa comercială mai mult decât turbinele aduse de CEZ pentru parcul eolian de la Fântânele (Constanţa).
Cel mai mare salt în top 100 importatori în 2012 faţă de 2011 l-a făcut Romgaz, care a urcat 46 de locuri în top, importul de gaze plasând cea mai profitabilă companie de stat pe poziţia 32 în topul importatorilor din 2012. O evoluţie notabilă a avut şi Lidl, care a urcat 33 de poziţii în 2012 faţă de 2011, ajungând pe locul 22 în top importatori.
La polul opus se situează însă WIEE România, care a pierdut 60 de poziţii în top, ajungând pe poziţia 90 în topul importatorilor, după ce scăderea consumului de gaze de anul trecut a redus nevoia de importuri a companiei.
Afacerile cumulate ale celor mai mari 100 de importatori din economie au avut în 2011 o valoare de peste 27 de miliarde de euro.
Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 12.06.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels