Creditele bancare sau cele de la instituÅ£iile financiare non-bancare (IFN) sunt pe ultimele locuri pe lista cu potenÅ£iale surse de finanÅ£are luate în calcul de companiile locale, acestea preferând să apeÂleze cu precădere la reinvestirea profitului, vânÂzarea de active sau împrumuturi de la acÂÅ£ioÂnari sau furnizori pentru a-ÅŸi susÅ£ine afacerile, arată un sondaj realizat de BNR în rândul a 11.000 de companii.
„Reinvestirea profitului sau vânzarea de active din patrimoniu se menÅ£in drept cele mai uzitate surse de finanÅ£are a firmelor. Totodată, împrumuturile de la acÅ£ionari sau majorările de capital ÅŸi creditul comercial reprezintă surse importante de finanÅ£are pentru firmele respondente. Produsele oferite de către bănci ÅŸi IFN-uri nu reprezintă o prioritate pentru firme, cu excepÅ£ia descoÂperitului de cont bancar, pentru care au optat 11% dintre companii“, scrie în sondajul BNR.
Nivelul prea ridicat al dobânzilor ÅŸi comisioanelor este dificultatea majoră invoÂcată de companiile locale la accesarea unei finanţări bancare. Totodată, în topul dificulÂtăţilor majore întâmpinate în accesarea unui credit firmele au amintit valoarea ÅŸi tipul garanÅ£iei, clauzele contractuale, dar ÅŸi birocraÅ£ia.
„Firmele locale ar avea nevoie de finanÂÅ£are, însă majoritatea sunt subcapitalizate pentru a accesa un credit, de aceea firmele ÅŸi băncile nu prea se întâlnesc în piaţă. Din cauza capitalizării reduse, băncile cer garanÅ£ii împovărătoare. ÃŽn ceea ce priveÅŸte dobânzile, realist vorbind, acestea nu sunt mari în prezent. ÃŽn finanÅ£area firmelor există un cerc vicios din care se poate ieÅŸi doar prin educaÅ£ie financiară în rândul acestora“, afirmă analistul DragoÅŸ Cabat.
Dobânda medie pentru creditele acordate firmelor s-a situat în luna mai la circa 5% pe an.
Aproape 80% din companiile care au participat la sondajul BNR nu a aplicat pentru un credit bancar sau de la IFN, în uşoară scădere faţă de studiul anterior. Potrivit analizei produsele oferite de bănci şi IFN-uri sunt utilizate într-o măsură mai mare de către firmele din agricultură, în timp ce companiile din construcţii şi imobiliare apelează cel mai puţin la aceste tipuri de finanţare.
Bancherii pe de altă parte, au declarat în repetate rânduri că vor să atragă mai mulţi clienţi pe segmentul companiilor, în special IMM-uri, însă nu găsesc proiecte bancabile, care să poată fi finanţate.
Studiul este efectuat semestrial de BNR “n lunile martie şi septembrie şi are la bază un chestionar care este transmis unui eşantion de aproximativ 11.000 de companii nefinanciare, dintre care circa 85% sunt companii mici şi mijlocii (IMM-uri).