Business Hi-Tech

Hollywoodul ar vrea sa puna mana pe YouTube

06.10.2006, 19:39 12

Chad Hurley nu pare sa fie deranjat ca site-ul pe care il ruleaza, YouTube, a provocat consternare printre executivii marilor case de productie, retelelor de televiziune si studiouri de filme. Pentru milioane de utilizatori de Internet, site-ul care a fost lansat in urma cu mai putin de un an pune la dispozitie zilnic o oferta de clipuri video ciudate si interesante, de la discursuri ale oficialilor de la Casa Alba pana la glume "casnice", filmate in familie de amatori.
YouTube a devenit, de altfel, o colectie vasta de clipuri video, protejate de legea dreptului de autor, dar preluate fara niciun fel de autorizatie. Cele mai populare clipuri de acest tip sunt inregistrari a diverse show-uri de televiziune si seriale, scrie International Herald Tribune. Acestora li se adauga si materialele filmate acasa, fara nicio taxa catre autoritati, montate folosind melodii sau imagini protejate de copyright.
Mai multi executivi curiosi din media s-au intrebat: "Ne este prieten sau dusman?". Este efortul sau menit sa modeleze YouTube si utilizatorii sai extravaganti conform actualelor standarde ale legilor drepturilor de autor si ale obligatiilor contractuale? Sau va sfida legea in mod cinic pentru a determina o crestere rapida a YouTube, realizand ca va avea mai tarziu posibilitatea de a semna o intelegere profitabila cu o alta persoana capabila sa depaseasca toate handicapurile acestui business?
Hurley, in varsta de 19 de ani, spune ca incearca in mare parte sa imbunatateasca site-ul pentru utilizatorii sai, in acelasi timp incercand sa incheie aranjamente care ar putea satisface Hollywoodul. "Vor urma ciocniri de-a lungul drumului, dar incercam sa depunem un efort pentru a crea un nou model de lucru pentru fiecare", a declarat el.
El e de parere ca YouTube a inceput sa atraga mari companii de publicitate, iar site-ul a devenit stabil din punct de vedere financiar in ciuda costurilor zilnice uriase de afisare a peste 100.000 de clipuri. Hurley a incheiat un acord recent cu Warner Music, care spera ca va deveni un model pentru relatiile cu Holywoodul si casele de productie. YouTube dezvolta o tehnologie care identifica melodiile Warner Music utilizate in clipurile incarcate pe site. Cand aceste clipuri vor fi rulate pe site, venitul din publicitate va fi impartit cu Warner si alte companii ale caror materiale protejate de copyright vor fi utilizate. Mai mult decat atat, Hurley este de parere ca YouTube inseamna mai mult decat piraterie. Iar profesionistii creeaza materiale special pentru YouTube.
Altii nu impartasesc aceeasi parere. Doug Morris, CEO al Universal Music Group, a declarat recent ca YouTube si MySpace "incalca drepturile de autor si ne datoreaza zeci de milioane de dolari". Mark Cuban, fondatorul Broadcast.com, un site video care a fost cumparat de Yahoo!, sustine pe pa-gina proprie de blog ca YouTube nu detine o alta afacere viabila decat pirateria. Cuban sustine ca acordul cu Warner este nerealizabil deoarece este prea complex, cu atat de multe parti care ar putea pretinde eventuale venituri din expunerea clipurilor. Alex Zubilaga, vicepresedinte al Warner Music, considera insa ca Warner va determina si alte mari companii media sa negocieze modul in care veniturile YouTube vor fi impartite in situatiile in care mai mult decat o piesa sau un clip sunt incluse intr-un material video.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO