Business Hi-Tech

Romtelecom se pregăteşte de încă o tăiere drastică a costurilor: între 1.000 şi 1.400 de angajaţi vor fi concediaţi în 2011

 Romtelecom se pregăteşte de încă o tăiere drastică a costurilor: între 1.000 şi 1.400 de angajaţi vor fi concediaţi în 2011

Autor: Adrian Seceleanu

12.01.2011, 23:52 188

Romtelecom, unul dintre cei mai mari operatori de comunicaţiidin România, se pregăteşte să traverseze în acest an unul dintrecele mai dure programe de restructurare din istorie, la finelecăruia operatorul ar putea avea cu până la 1.400 de angajaţi maipuţin faţă de finele anului 2010, în condiţiile în care companiaîşi propune să îşi majoreze în continuare numărul de clienţi.

Pe lângă reducerea personalului - cea mai vizibilă şi dificilăoperaţiune de reducere a costurilor din 2011 - compania va derula,în total, peste 20 de programe diferite prin care se urmăreştereducerea cheltuielilor, prin creşterea eficienţei în unităţilecall-center, magazine şi simplificarea portofoliului de produse.Restructurarea care va fi desfăşurată în acest an de companie seanunţă a fi una dintre cele mai severe din ultimii ani, având învedere că din 2008 până în 2010 compania a concediat deja 3.900 deoameni şi a mai derulat alte programe de reducere a costurilor,care vizaseră de la achiziţiile de benzină şi bilete de călătoriepână la numărul de coli imprimate şi tipul de cerneală utilizată.

Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom, spune căprogramul dur de reducere a costurilor este motivat de condiţiileeconomice nefavorabile şi competiţia puternică de pe piaţa detelecom din România, care a dus la o scădere semnificativă atarifelor în ultimii ani.

"Operăm pe o piaţă extrem de competitivă, cu unele dintre celemai mici preţuri din Europa pentru serviciile de comunicaţii, şitrebuie să fim capabili să ne îmbunătăţim performanţele la nivelintern, capacitatea noastră de a oferi mai mult cu mai puţineresurse. Trebuie să susţinem transformarea şi schimbarea continuă acompaniei - este singura modalitate prin care putem să fim încontinuare competitivi pe piaţa românească", a declarat Ioannidis."Costurile au devenit prioritatea maximă, dată fiind puterea decumpărare redusă a clienţilor şi aşteptările acestora de a aveapreţuri mici şi servicii de calitate", a adăugat el.

Decizia de a reduce personalul companiei cu până la 1.400 deoameni a fost adoptată de boardul operatorului, iar managementulurmează să negocieze cu sindicatele condiţiile în care vor firealizate concedierile. Romtelecom este singura mare companietelecom locală ai cărei angajaţi sunt organizaţi în sindicate.

Potrivit companiei, toate departamentele companiei vor fiafectate, astfel că personalul va fi diminuat şi din departamenteprecum cel comercial. Anul trecut Romtelecom a externalizat maimulte activităţi către compania suedeză Ericsson, unul dintre ceimai mari producători mondiali de echipamente de comunicaţii şifurnizori de servicii pentru operatori, iar contractul a prevăzutşi transferul a 600 de oameni din departamentul tehnic alRomtelecom.

Angajaţii care vor fi concediaţi vor primi salarii compensatoriiîn funcţie de vechimea în cadrul companiei. Sumele plătite potajunge şi la 14.000 de euro, potrivit companiei, care se aşteaptăsă realizeze reducerea de personal în trei valuri.

Toţi angajaţii companiei care vor fi incluşi în programul derestructurare vor fi consiliaţi pentru a-şi găsi un nou job sau vorputea urma cursuri pentru a-şi deschide propria companie. Acesteservicii vor fi furnizate angajaţilor Romtelecom de compania BPIGroup. Oficialii Romtelecom spun că anul trecut 72% din angajaţiiconcediaţi au participat la programele de consiliere şi training,iar mai mult de jumătate dintre aceştia şi-au găsit un nou loc demuncă.

Dacă Romtelecom va concedia în acest an 1.400 de oameni,operatorul va avea la finele anului curent 7.200 de angajaţi, faţăde 12.200 în februarie 2007, când Yorgos Ioannidis a devenit şefulRomtelecom.

Care este totuşi explicaţia acestor programe dure derestructurare? Principala problemă a companiei Romtelecom oreprezintă declinul telefoniei fixe, segmentul de piaţă pe carecompania este cel mai mare jucător. În primele nouă luni din anul2006 Romtelecom avea venituri de 451 mil. euro din telefonia fixă,în timp ce în aceeaşi perioadă a anului trecut acestea scăzuseră ladoar 255 mil. euro. Dincolo de scăderea veniturilor, scădereaaccelerată a telefoniei fixe a lovit drastic şi în câştigurilecompaniei, pentru că aceste servicii aveau o marjă ridicată deprofit. În plus, Romtelecom plăteşte şi preţul unor greşeli dintrecut: ieşirea din businessul TV în 2005 şi startul târziu înfurnizarea serviciilor rapide de net. Compania a reuşit sărecupereze puternic în ultimii ani pe net şi TV, dar cele douămilioane de clienţi aduc venituri mai mici, cu o marjă de profitmult mai mică decât în telefonia fixă.

Compania şi-a redus costurile de personal de la 175 mil. euro înprimele 9 luni din 2006 la 121 mil. euro în aceeaşi perioadă din2010, dar Deutsche Telekom, care controlează prin OTE compania,cere tăieri şi mai drastice.

Romtelecom trebuie astfel să taie de la salarii şi alte costuripentru a avea bani de investiţii în reţea, pentru achiziţia unoroperatori mai mici. În plus, Romtelecom are nevoie de bani şipentru a putea licita pentru drepturile de difuzare a meciurilor defotbal din Liga I de fotbal din România, care sunt deţinute până lajumătatea anului de RCS&RDS, numărul unu pe piaţa locală deteleviziune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO