Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali crede că Ministerul Educaţiei a comunicat haotic cu elevii şi părinţii acestora.
Ministerul Educaţiei a aprobat, prin ordin de ministru, noul calendar de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat - 2020. Astfel, înscrierea candidaţilor se va desfăşura în perioada 3 iunie – 10 iunie, iar probele scrise vor începe pe 22 iunie.
În ceea ce priveşte modul de desfăşurare a examenului, se consideră centru de examen unitatea de învăţământ la care s-au înscris cel puţin 30 de candidaţi proveniţi din seria curentă şi/sau din seriile anterioare. Organizarea sălilor de examen trebuie să se realizeze astfel încât în fiecare sală candidaţii să fie repartizaţi la o distanţă de minimum doi metri unul faţă de celălalt, sălile de examen şi sălile în care îşi desfăşoară activitatea comisia din centrul respectiv trebuie să se afle în aceeaşi clădire, iar sălile trebuie să deţină sisteme de supraveghere audio-video. Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 500 de candidaţi şi maximum 1.000 de candidaţi.
Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali crede că modalitatea de desfăşurare a examenului de bacalaureat nu este una echitabilă.
„Comunicarea către elevi şi părinţii acestora a fost una mai degrabă haotică: schimbarea calendarului de examen a fost de departe cel mai nociv element. Examenul a fost anunţat iniţial în iulie, apoi în iunie, au fost scoase probele de competenţe, au reapărut competenţele şi au dispărut din nou competenţele. (...) Elementele de igienă şi siguranţă sanitară au fost schimbate succesiv, proces care nu a făcut decât să adâncească teama şi nesiguranţa în rândul comunităţilor şcolare: întâi maximum 10 copii în clasă cu mască, apoi fără mască, cu 15 elevi pe clasă, fără dispozitive de dezinfectare în sălile de clasă, fără spaţii speciale pentru elevi care ar putea avea temperatura mai mare de 37,3 sau copii care suferă de afecţiuni cronice“, a spus pentru ZF Corina Atanasiu, preşedintele FEPAL - Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali.
Ea spune că nu s-au clarificat aspecte legate de cine asigură logistic desfăşurarea examenelor şi cele legate de asigurarea siguranţei elevilor în drumul spre şcoală.
„Niciun aspect din cele enumerate nu a fost clarificat. Deşi au fost adresate ministerului numeroase întrebări legate de toate aceste probleme, răspunsurile ori nu au venit, ori au fost făcute precizări inexacte, contradictorii sau confuze. Într-un final, recomandăm directorilor de instituţii de învăţământ şi consiliilor de administraţie ale şcolilor să întocmească planurile de organizare a examenelor şi să ceară aprobarea expresă a DSP“, afirmă Corina Atanasiu.
Ea crede că unul dintre scenariile fezabile care ar fi ţinut cont şi de pre-siunea psihică la care au fost supuşi elevii în această perioadă de criză ar fi fost varianta echivalării mediilor fie pe disciplinele de examen, fie pe întreg anul, fie pe ultimii doi ani din ciclul de învăţământ, fie medii ponderate cu materiile de interes pentru facultăţi.
„Organizarea de examene în astfel de condiţii de stres sanitar şi de protecţie împotriva infectării nu va măsura nivelul real de cunoştinţe, ci capacitatea de adaptare şi rezistenţă la condiţii de examen absolut atipice“, adaugă preşedintele FEPAL.
Organizarea la sediile instituţiilor de învăţământ a examenelor vine cu o serie de probleme precum scăderea capacităţii de concentrare a elevilor, va trebui să stea cu masca pe faţă timp de trei ore.
„Procesul va fi unul stresant în condiţiile în care aceştia nu trebuie să îşi atingă faţa, pe copiii cu un fond alergic mai accentuat mediul biocid rezidual îi poate afecta şi determina să părăsească sălile de clasă, multe dintre unităţile şcolare care în mod tradiţional au suferit din perspectiva igienei şi a spaţiilor grupurilor sanitare vor fi incapabile să asigure spaţii decente şi sigure. Inechitatea profundă în pregătirea acestui examen comparativ cu generaţiile din alţi ani duce la posibilitatea contestării rezultatelor obţinute dintr-o astfel de examinare“, spune Corina Atanasiu.