Opinii

Dan Armeanu, vicepreşedinte ASF: Piaţa pensiilor private a ajuns să fie cea mai important component a pieţei financiare nebancare, în următorii doi ani va depăşi 10% din PIB şi contribuie cu 0,2-0,5% la creşterea economică

Dan Armeanu, vicepreşedinte ASF: Piaţa pensiilor...
11.10.2021, 00:00 674

            La 13 ani de la constituire, piaÅ£a pensiilor private a ajuns să reprezinte cea mai importantă componentă a pieÅ£ei financiare nebancare, din perspectiva valorii activelor totale înregistrate de fondurile de pensii administrate privat. Acestea au consemnat o valoarea de 86,26 miliarde de lei (17,48 miliarde de euro) la 31 august 2021, în creÅŸtere cu 23,50% faţă de septembrie 2020 în timp ce ponderea pensiilor private în Produsul Intern Brut a urcat la aproximativ 8%, de la 5,21% în urmă cu 3 ani. ÃŽn următorii 2 ani este de asteptat ca ponderea în PIB să depăşească borna de 10%, în linie cu media europeană, înregistrând astfel o dublare a pieÅ£ei într-un interval de numai 5 ani.

            RelevanÅ£a sistemului de pensii private derivă nu numai din dimensiunea acestuia, ci ÅŸi din contribuÅ£ia pe care o are la dezvoltarea ÅŸi creÅŸterea economică. Pensiile private au un impact semnificativ asupra dezvoltării economice indiferent de orizontul de timp, fie că ne referim la dezvoltarea pe termen scurt sau pe termen lung. Pe termen scurt, sistemul de pensii private contribuie la creÅŸterea PIB prin investiÅ£iile efectuate de fondurile de pensii în economia reală, prin asigurarea finanţării statului ÅŸi a companiilor, cât ÅŸi prin susÅ£inerea consumului, ca efect al plăţii pensiilor private către populaÅ£ie. ÃŽn acest moment, volumul plăţilor este redus, dar în următorii ÅŸapte ani plăţile vor deveni semnificative, iar în acest sens, ASF a definitivat proiectul de lege cu privire la plata pensiilor private, care va fi introdus în circuitul legislativ în perioada următoare, acesta fiind ultima verigă lipsă din arhitectura unui adevărat sistem de pensii private.

            De asemenea, Å£inând cont de faptul că orizontul investiÅ£ional al fondurilor de pensii private este pe termen lung, în corelaÅ£ie cu durata obligaÅ£iilor faţă de participanÅ£i, activităţile de investiÅ£ii ÅŸi de asigurare a unui venit suplimentar pentru populaÅ£ie pot influenÅ£a semnificativ factorii de producÅ£ie, capitalul ÅŸi munca ÅŸi contribuie la dezvoltarea economică pe termen lung cu impact asupra PIB-ului potenÅ£ial.

            Din punctul de vedere al contribuÅ£iei la creÅŸterea economică,  analiza econometrică pune în evidenţă faptul că sistemul de pensii private, contribuie la creÅŸterea economică cu aproximativ 0,2- 0,5 pp anual ÅŸi cu aproximativ 0,3 pp asupra PIB-ului potenÅ£ial.Å¢inând cont de faptul, că efectele de multiplicare din economie sunt generate de investiÅ£iile realizate de fondurile de pensii private, iar impactul acestora se regăseÅŸte în formarea brută de capital fix, atunci putem spune că sistemul de pensii private are o contribuÅ£ie sănătoasă la creÅŸterea economică. De asemenea, tot din calcule econometrice rezultă că investiÅ£iile fondurilor de pensii private se află într-o corelaÅ£ie puternică (coeficient de corelaÅ£ie de aproximativ 90%) cu dezvoltarea economică.

            Totodată, trebuie precizat, că în toată perioada de existenţă a sistemului de pensii private investiÅ£iile s-au realizat în mod preponderent în emitenÅ£i din România. Fondurile de pensii private sunt investitori instituÅ£ionali care sprijină în principal economia locală după cum rezultă ÅŸi din distribuÅ£ia pe ţări a plasamentelor, Å£inând cont de expunerea majoritară pe România (90,02% în luna septembrie 2020).

            Mai mult, fondurile de pensii private reprezintăun factor de stabilitate ÅŸi echilibru, deoarece investiÅ£iile acestora generează fluxuri financiare, ce compensează retragerea capitalului speculativ în perioade de criză. Sumele acumulate sub forma activelor fondurilor de pensii private sunt investite în economie pe perioade lungi, predictibile, reprezentând o sursă stabilă de finanÅ£are a economiei ÅŸi a statului.  De asemenea, se manifestă rolul stabilizator al fondurilor de pensii în asigurarea unei surse permanente de finanÅ£are autohtona, prin participarea periodică la subscrierile publice de titluri de stat. 

            Fondurile de pensiile private reprezintă oadevarată alternativă de finanÅ£are ÅŸi investesc în economia reală. InvestiÅ£iile acestora se realizează în proporÅ£ie de peste 90% în active, ce susÅ£in sub o formă sau alta finanÅ£area economiei, de tipul:

- titluri de stat aproximativ 62% din active, pensiile private contribuie la finanţarea statului, asigurând aproximativ 10 % din datoria totală a statului şi aproximativ 5% din PIB.

- obligaţiuni corporative, municipale 7-8% din active, prin astfel de instrumente financiare pensiile private reprezintă o alternativă la finanţarea bancară.

- acţiuni ale emitenţilor listaţi pe piaţa de capital aproximativ 24% din active, fiind cu aproape 4 pp mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Fondurile de pensii private sunt cei mai mari investitori instituţionali de pe piaţa de capital şi asigură aproximativ 10% din capitalizarea bursiera şi 10% din lichiditatea lunară. Administratorii investesc în acei emitenţi care respectă principiile de guvernanţa corporativă şi promovează transparenţa în relaţia cu investitorii. Prin subscrierile realizate în cadrul ofertelor publice primare, fondurilor de pensii private stimulează atât dezvoltarea pieţei primare, cât şi creşterea pieţei secundare, prin îmbunătăţirea adâncimii şi lichidităţii acesteia.

            Totodată, pensiile private reprezintă oalternativă de economisire, deoarece sistemul de pensii private stimulează economisirea pe termen lung pentru pensie la rate de rentabilitate care sunt de câteva ori mai mari decât dobânzile bancare ÅŸi care depăşesc semnificativ inflaÅ£ia.La 31 august 2021, rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii administrate privat (pilonul 2) a fost de 6,0329% iar în pilonul 3, rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii facultative cu grad de risc ridicat a fost de 7,9958%, în timp ce rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii facultative cu risc mediu a fost de 6,3273%.

            Pensiile private reprezinta componenta pieÅ£ei financiare nebancare care a dovedit cea mai mare rezilienţă la crize. RezilienÅ£a sistemului în perioada de criză este determinată atât de calitatea gestionarii fondurilor de pensii, de optimizarea portofoliilor de investiÅ£ii de către administratori, cât ÅŸi de activitatea de reglementare ÅŸi supraveghere.

            RezilienÅ£a s-a demonstrat încă o dată în primăvara anului 2020, odată cu începutul pandemiei, care a determinat închiderea sau reducerea activităţilor economice cu repercusiuni severe asupra pieÅ£elor financiare, care au înregistrat volatilităţi foarte mari.

Volatilităţile înregistrate ale VUAN-ului în perioada de lockdown au fost conjuncturale, bazate pe sentiment şi au fost cu mult mai reduse decât cele înregistrate de pieţele financiare, datorită optimizării structurii portofoliilor. Pe măsură ce pieţele şi-au revenit, fiind influenţate de deciziile guvernelor şi băncilor centrale, fondurile de pensii au recuperat integral scăderile respective şi mai mult, în august 2021, randamentele s-au situat peste rata inflaţiei, ceea ce nu este valabil în cazul dobânzilor bancare. Astfel, efectele crizelor asupra fondurilor de pensii private vor fi/sunt limitate datorită diversificării şi gestionării prudente a portofoliilor de către administratori.

            PiaÅ£a pensiilor private este o piaţă stabila, strict reglementată ÅŸi bine supravegheată din perspectiva respectării prevederilor legale ÅŸi a riscurilor potenÅ£iale. Obiectivul principal al activităţii desfăsurate de Sectorul Sistemului de Pensii Private este de a asigura stabilitatea pieÅ£ei pensiilor private ÅŸi de a crea condiÅ£iile pentru funcÅ£ionarea eficientă a acesteia, cu scopul de a proteja interesele participanÅ£ilor la fondurile de pensii private ÅŸi beneficiarilor. Supravegherea exercitată de ASF include toate etapele funcÅ£ionarii administratorilor ÅŸi fondurilor de pensii private de la înfiinÅ£are ÅŸi până la plata pensiei private.

            Autoritatea de Supraveghere Financiară – Sectorul Sistemului de Pensii Private acordă permanent atenÅ£ie evoluÅ£iei cadrului legislativ naÅ£ional ÅŸi european ÅŸi contribuie cu opinii tehnice în contextul măsurilor legislative legate de domeniul pensiilor private, promovate de Guvernul sau de Parlamentul României.

            Obiectivele ASF, potrivit strategiei asumate de către Sectorul Sistemului de Pensii Private, vizează atât creÅŸterea eficienÅ£ei funcÅ£ionării sistemului, cât ÅŸi protejarea intereselor participanÅ£ilor ÅŸi beneficiarilor, motiv pentru care am contribuit activ la promovarea unor soluÅ£ii legislative care vizează:

- legea privind pensiile ocupaţionale, respectiv legea nr. 1/2020, cadrul legal care permite înfiinţarea unei unei tip nou de pensie facultativă, suplimentară faţă de cea din pilonul III. În continuare am elaborat normele necesare funcţionării acestui sistem nou promovat de către angajatori în beneficiul angajaţilor.

- susÅ£inerea adoptării cadrului legal necesar introducerii produselor paneuropene de pensii ca fiind un nou instrument de economisire  pentru investiÅ£ii europene, finanÅ£are durabilă ÅŸi dezvoltarea pieÅ£ei de capital – proiect de Lege privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1238 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP) ÅŸi a Regulementului (UE) 2020/852 al parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiÅ£iile durabile ÅŸi de modificare a Regulementului (UE) 2019/2088.

 

            ÃŽn anul 2020-2021 s-au elaborat reglementările de nivel secundar care permit implementarea tehnologiei digitale atât în relaÅ£ia cu participanÅ£ii pentru a facilita o informare mai eficientă a acestora ÅŸi un acces mai facil la contul de pensie privată, cât ÅŸi pentru a îmbunătăţi procesele interne ÅŸi activitatea administratorilor ÅŸi am contribuit cu opinii tehnice la viitorul proiect de lege cu privire la reglementarea sistemului de plată a pensiilor private.

  

            Un alt aspect care ne-a preocupat a vizat creÅŸterea nivelului de aderare voluntară la pilonul II, astfel încât prin colaborarea susÅ£inută ÅŸi constructivă cu Ministerul Muncii ÅŸi ProtecÅ£iei Sociale s-a reuÅŸit introducea în contractul individual de muncă a obligaÅ£iei angajatorului de a informa angajatul cu privire la obligaÅ£ia de aderare la un fond de pensii administrat privat, astfel cum s-a prevăzut în Ordinul Ministerului Muncii ÅŸi ProtecÅ£iei Sociale (MMPS) nr. 585/2021, de completare a Ordinului nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului cadru al contractului individual de muncă. Prin aceasta s-a urmărit reducerea gradul de repartizare aleatorie ÅŸi de constientizare cu privire la necesitatea de exprimare a unei opÅ£iuni informate cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat.

            Concluzionând putem afirma, că sistemul de pensii private reprezintă o componentă a sistemului financiar nebancar rezistentă la crize, care contribuie la dezvoltarea economică pe termen lung ÅŸi facilitează economisirea populaÅ£iei pentru asigurarea unui venit suplimentar la pensie.

   

Dan Armeanu este vicepreÅŸedinte ASF, responsabil de supravegherea sectorului de pensii private.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO