Profesii

Cum au ajuns absolvenţi de Politehnică să conducă marile companii din IT

Cum au ajuns absolvenţi de Politehnică să conducă marile companii din IT

Autor: Roxana Cristea

25.11.2010, 23:10 245

"Am fost de două ori la sediul central al companieiHewlett-Packard din Palo Alto, California, şi ţin să vă spun că ovizită acolo seamănă cu cea a unui creştin la Ierusalim",mărturiseşte Radu Enache pentru săptămânalul Business Magazin(www.businessmagazin.ro), cel care conduce de un deceniu afacerilecompaniei în România. Caracterizându-se ca fiind un om ambiţios,harnic şi pasionat de istorie şi cultură, Enache spune că poziţiasa actuală de la HP este o încununare plăcută a unei activităţiprofesionale de 17 ani. "Pentru a ajunge într-un loc trebuie să tepricepi la ceva, nu poţi să pui căruţa înaintea cailor. Trebuiesă-ţi placă să înveţi şi să munceşti şi nu în cele din urmă săvisezi, să îţi doreşti şi să ai ambiţia să ajungi undeva. Aşa amfăcut şi eu!". Radu Enache afirmă că la HP se simte tânăr. De ce?"Pentru că fiind o companie americană, noi avem obligaţia să vorbimla persoana întâi singular, ceea ce vă daţi seama că pentru mineeste un avantaj extraordinar."

Cea mai bună perioadă a lui în companie a fost acum doi ani,când HP a avut o creştere de circa 30% şi toate unităţile debusiness s-au dezvoltat, iar numărul total de angajaţi a ajuns lapeste 2.000. "Din păcate, după o perioadă bună vine una rea. A fostfoarte greu să conduc o companie în condiţiile în care îi scadebusinessul", adaugă Enache, referindu-se la criza care s-amanifestat începând cu sfârşitul lui 2008 şi în România. Are însădorinţa şi ambiţia să crească businessul companiei în continuare."Aş vrea ca HP să facă aici cifre similare cu cele din alte ţăricentral-europene, ceea ce ar reflecta maturizarea pieţeinoastre."

Avantajul HP România faţă de alte filiale din lume este că aicicererea de forţă de muncă cu înaltă calificare este încă limitatăşi atunci compania are şansa să atragă oameni foarte buni. Faţă dealte locuri, Enache a observat că în ţara noastră există, înspecial în rândul tinerilor, un entuziasm de a lucra la omultinaţională, de a-şi însuşi modul de lucru într-o companie "şi,de ce nu, entuziasmul de a lucra pentru o firmă americană". Iar înultima perioadă, HP a angajat tineri, media de vârstă aici fiind deaproximativ 30 de ani.

Cum orice companie are plusuri şi minusuri, părţile negative laHP văzute de cel care o conduce sunt regulile stricte impuse degrupul-mamă. Este birocraţia internă de companie, care nu poate fievitată. Dacă abordezi regulile şi procedurile ca pe o necesitate,poţi să găseşti soluţii, şi dacă respecţi procedurile, poţi săobţii rezultate mai bune decât dacă le-ai ignora, este de părereEnache.

De la conducerea Microsoft laantreprenoriat

La fel ca şi şeful HP, Călin Tatomir, cel care până săptămânatrecută a fost directorul general al Microsoft România, a lucrattoată viaţa în domeniul IT. Absolvent al Facultăţii de Electronicăşi Telecomunicaţii a Universităţii Politehnice din Bucureşti,Tatomir a ocupat anterior poziţii de conducere în fostelereprezentanţe ale companiilor multinaţionale Digital şi Compaq dinRomânia. La Digital a condus diviziile de servicii, iar la Compaq afost channel sales manager şi consumer business manager. Pe cândera şeful vânzărilor Compaq, compania a câştigat licitaţia pentruinformatizarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în valoarede 120 milioane de euro, unul dintre cele mai mari contracte IT alestatului. "Tot atunci am introdus pentru prima dată laptopurileconsumer în România", spune el. În 2001, când Compaq a fostpreluată de Hewlett-Packard, Tatomir a părăsit compania pentru a-şideschide propria afacere, un cabinet de consultanţă IT&C. Anultrecut, firma sa - CCT - a înregistrat o cifră de afaceri de 1,7milioane de euro şi un profit de 470.000 de euro, care a fostreinvestit în dezvoltarea resurselor umane şi trainingulconsultanţilor.

În ce priveşte bilanţul la Microsoft, Tatomir îşi declara pentruZiarul Financiar satisfacţia că afacerile au reuşit să crească înciuda crizei, pe toate diviziile, cu precădere pentru soluţia deplanificare a resurselor companiilor (ERP) şi de gestionare arelaţiilor cu clienţii (CRM) Microsoft Dynamics, ale cărei venituris-au triplat faţă de anul trecut. Pentru anul fiscal 2011, care aînceput la 1 iulie, Microsoft România estimează o creştere aafacerilor de 6%, dublu faţă de cea înregistrată în anul anterior.Tatomir spune că ţara nostră este vizibilă în Microsoft, atât prinperformanţele subsidiarei, cât şi prin centrul global de suporttehnic. "Una dintre ţintele care mi-au fost propuse de corporaţieeste ca România să treacă la un nivel de senioritate, care înseamnăpractic intrarea pe piaţă cu întreg portofoliul de soluţii", adaugăel. Aceasta va fi însă misiunea noului şef al Microsoft România,care i-a preluat funcţia - polonezul Ronald Binkofski. În ce îlpriveşte pe Călin Tatomir, se va dedica din nouantreprenoriatului.

Şi Sorin Mândruţescu, la fel ca Radu Enache şi Călin Tatomir,are o experienţă vastă în domeniul IT. Fost agent de publicitate,jurnalist şi bancher (timp de şapte ani a lucrat în Bancorex), avenit la Oracle România în 2001, ca director de vânzări pentruaplicaţiile software dedicate zonei de servicii financiare, dar s-aocupat şi de coordonarea unor proiecte IT, precum procesul dedesign şi aplicare a strategiilor IT pentru BCR. Din 2004 a preluatresponsabilităţile operaţiunilor din Bosnia-Herţegovina, iar înscurt timp şi pe cele privind alte 11 ţări din Europa deSud-Est.

Sunt printre cei mai loiali angajaţi

Tot din categoria managerilor care au crescut în companie faceparte Mihai Tudor, şeful IBM. El lucrează pentru IBM încă din anul1993, când a făcut un stagiu timp de jumătate de an la fabrica deproducţie a calculatoarelor IBM din Wangaratta, Australia, pentruca în 1994 să se alăture reprezentanţei IBM în România. În perioada1998-2002, Tudor a fost director de vânzări, după care a fostpromovat la Viena, ca director de vânzări hardware . În 2006 arevenit în ţară ca director general.

În fine, dar nu în cele din urmă, un tânăr care ocupă o poziţieputernică într-o companie internaţională este programatorul TeodorCimpoeşu, managing director al Kaspersky Lab România. Înainte de aprelua conducerea subsidiarei locale a producătorului rus desoluţii de securitate, în 2008, Cimpoeşu a lucrat cinci ani încompanie, ca project manager. Absolvent de Cibernetică în 2000, areo experienţă de peste şapte ani în industria software, între caretrei ani în cadrul furnizorului de software Gecad, fondat de omulde afaceri Radu Georgescu, unde a lucrat în echipa care a dezvoltatantivirusul RAV şi a condus proiectul de dezvoltare a soluţiei RAVEnterprise.

Dacă Mândruţescu, Enache sau Tudor au început de jos încompaniile în care au ajuns manageri, cei care conduc subsidiareleAdobe şi Lenovo în România au venit din mediul antreprenorial.Aurel Neţin, directorul Lenovo România, declară acum că lucrul celmai bun care i s-a întâmplat pe plan profesional a fost înfiinţareapropriei companii IT, în 1994, pe care a condus-o până în 2004."Încununarea carierei mele de IT este dată de prezenţa într-omultinaţională precum Lenovo", comentează şeful Neţin, carelucrează în compania chineză încă din 2005, de la deschiderea ei înRomânia.

"E provocator să fii director la Lenovo", mărturiseşte Neţin,motivând prin faptul că, având propria sa firmă, venea dintr-o lumeunde el era cel care conducea, iar apartenenţa la o corporaţiepresupune o sumedenie de proceduri stricte, venite pe caleierarhică. "Dar sunt o persoană optimistă, care ştie să se descurceîn faţa provocărilor", completează el tonic, referindu-se înspecial la cea mai grea perioadă a sa de când se află la conducereaLenovo. "Am avut o etapă foarte dificilă la două trei luni după cem-am angajat, pentru că, sincer vă spun, ca să ajungi într-opoziţie de top într-o corporaţie trebuie ca înainte să fi lucrattot într-o poziţie de top într-o corporaţie ori să fi crescut încorporaţia aia şi să fi depăşit toate etapele. Eu am ajuns directîn top", afirmă el. "Există o anumită structură, acum mă descurc,însă atunci când m-am lovit prima dată de ea a fost destul de greu,am avut un oarecare şoc. Oricum, peste cinci ani de zile mă văd totaici şi sper să fiu tot cât mai în top."

"Singurul român din conducerea Adobe la nivel mondialsunt eu"

Un fost antreprenor care conduce în prezent subsidiara dinRomânia a unui gigant internaţional este şi Alexandru Costin."Singurul român din conducerea Adobe la nivel mondial sunt eu, caream fost promovat la Senior Director şi sunt parte din Adobe SeniorLeaders", spune Costin, care a terminat Politehnica din Bucureştişi are un masterat în economie. A fondat în anul 2001 InterAKT, cuo investiţie de 2.000 de euro, alături de Bogdan Rîpa. "Primul an afost cel mai greu, pentru că nu aveam bani, nu aveam viziune şi nuaveam clienţi", îşi aminteşte actualul director al Adobe România.Compania, care a avut prima dată sediul într-o cameră de cămin dincampusul Regie, a fost cumpărată în anul 2006 pentru 20 de milioanede dolari de grupul american Adobe, care dorea să aibă un centru decercetare şi dezvoltare în România fără a porni de la zero.

Trecerea de la antreprenoriat la managementul într-o companiemultinaţională a fost o adevărată provocare şi pentru Costin."Profesional, trebuia să învăţ mecanismele dintr-o companiemultinaţională", evocă el, iar una dintre schimbările pe caretrebuia să le asume este rafinarea stilului de conducere. "Sunt unconducător destul de autoritar, cer foarte multe de la oameni",admite şeful Adobe România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO