Managerii de top care au participat anul acesta la realizarea anuarului „Who’s who in business. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business“ au fost rugaţi să enumere trei atribute ale unui manager de succes, iar centralizarea răspunsurilor acordate în urma completării chestionarului arată că executivii pun mare accent pe integritate, viziune şi pe abilităţile de leadership ale celor ajunşi în funcţii de conducere.
Majoritatea covârşitoare a oamenilor de afaceri care au răspuns la această întrebare din chestionarul ZF a fost de acord că integritatea este una dintre cele mai importante atribute pe care trebuie să le aibă un manager de succes. Spre exemplu, Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania, spune că „integritatea este esenţială pentru un lider, alături de empatie şi comunicare transparentă“. La rândul său, Dinu Malacopol, CEO al operatorului telecom Digital Cable Systems, spune că „este nevoie de integritate şi de implicare personală pentru a avea succes“. De aceeaşi părere este şi Dragoş Sîrbu, directorul general al Flanco, care crede că „este nevoie de integritate, flexibilitate şi consecvenţă pentru a reuşi“. Grija faţă de oameni, alături de leadership şi viziune sunt atributele unui manager de succes în opinia lui Sorin Mîndruţescu, CEO al companiei Oracle România.
Într-o notă la fel de optimistă, managerii din România spun că apreciază capacitatea rapidă de adaptare şi reinventarea continuă. Spre exemplu, Alina Drăgan, vicepreşedinte al UniCredit Bank, consideră că „adaptabilitatea este cheia succesului, alături de inteligenţă şi creativitate“. La fel spune şi Eric Mazillier, CEO al retailerului de echipamente sportive Decathlon, care crede că „este extrem de important ca un bun manager să poată să anticipeze viitorul şi să dea un scop fiecărei acţiuni pe care o face“.
Mulţi dintre executivii chestionaţi au răspuns că viziunea este esenţială pentru succesul unui manager, caracteristică însoţită de inovaţie foarte des, curaj sau creativitate. Cele două categorii de concepte par complementare, pentru că „trebuie să ştii unde vrei să ajungi, dar trebuie să ajungi acolo în felul tău şi să livrezi ceva diferit“. Asta crede şi Felix Pătrăşcanu, managing partner al firmei de curierat Fan Courier: „Consider că este foarte important ca un manager de succes să aibă viziune, voinţă şi curaj“. Un răspuns asemănător l-a avut şi Dragoş Pavăl, preşedintele retailerului de bricolaj Dedeman, care a spus că „secretul reuşitei pentru un bun manager este perseverenţa, alături de viziune şi curaj“.
La rândul său, Grigore Horoi, directorul general al companiei din industria alimentară Agricola Bacău, crede că „un bun manager trebuie să aibă o viziune clară asupra viitorului businessului şi să aibă capacitatea de a mobiliza şi exploata resursele echipei de management pentru realizarea obiectivelor asumate, dar şi să ţină la reputaţia sa şi la companie şi să fie bine informat“.
Pentru Alexandru Munteanu, directorul de dezvoltare de business al Visual Fan, secretul pentru a fi un manager de succes stă în determinare, diplomaţie şi, „de ce nu, nervi de oţel“.
Buna comunicare cu echipa este un alt ingredient al unui manager de succes, iar această trăsătură a fost pusă în prim-plan de Eric Faidy, preşedintele producătorului de anvelope Michelin Europa Centrală şi de Sud: „Consider că unul dintre atributele esenţiale ale unui manager este capacitatea de a comunica“. În opinia lui, agilitatea este un alt atribut important pentru succesul în management.
La capitolul pregătire profesională, taberele se împart în două. Unii au prioritizat experienţa şi expertiza, susţinând că un bun manager trebuie să fie expert în domeniul în care lucrează şi trebuie să fie extrem de bine pregătit, în timp ce alţii au considerat că este şi mai important să nu aibă ego şi să fie deschişi să înveţe mereu.
Spre exemplu, Cătălin George Pozdarie, directorul general al retailerului de echipamente sportive Hervis, consideră că „este necesar ca un manager să fie dornic să înveţe, să fie tenace şi flexibil“. La fel şi Cătălin Ardeleanu, directorul financiar al Azuga Waters, spune că „un bun manager trebuie să fie expert în domeniul pe care îl conduce, dar să şi înveţe continuu, trebuie să fie un bun strateg, dar şi bine informat şi să acorde sprijin echipei sale“.
Hezy Ovadia, preşedinte URBB, îmbuteliatorul mărcii Tuborg, spune că „un bun manager trebuie să renunţe la ego“, în timp ce Răzvan Gheorghe, directorul general al firmei de consultanţă imobiliară Active Property Services, consideră prioritar ca un manager „să cunoască extrem de bine sectorul în care activează, să fie un bun lider şi să stăpânească partea financiară foarte bine“.
Mulţi manageri pun mare preţ pe echipă şi subliniază că este necesară implicare personală pentru ca businessul să se dezvolte. Radu Gorduza Lupu, CEO al companiei de servicii medicale Affidea România, spune că „un bun manager trebuie să îi determine pe cei pe care îi conduce să iasă din zona de confort, să-şi găsească unicitatea astfel încât să exceleze în domeniul lor, pentru că succesul e un sport de echipă. Un manager de succes trebuie să fie capabil să vadă potenţialul de creştere al afacerii acolo unde alţii văd doar limitările, să nu se rezume la a gestiona afacerea, ci să o conducă efectiv şi să o dezvolte“. De aceeaşi părere este şi Sorin Timuş, directorul general al producătorului de brânzeturi Hochland România, care spune că „managerul de succes are încredere în el şi în oamenii pe care îi coordonează, îşi asumă responsabilitatea, îmbunătăţeşte şi se dezvoltă continuu, atât pe el, cât şi pe oamenii pe care îi coordonează“.